Friday, January 19, 2007

Till var ska jag utvisas, och jag pratar inte fotboll

Hemma från en kämpig arbetsdag i Köpenhamn.
Lyssnade på Magnus Johansson i freestylen på tåget. Han bor kanske fortfarande på Jamaica. Kör båt. Han har varit i trubbel men har fru och barn och liv, och båt, kanske på Jamaica.
När vi ger oss av från Tivolistan. Dom som försöker sätta åt min vän.
Lita inte på dom.

Jag åt lite snabbt bland duvorna och solen sken.
Solen sken innan också, när jag tittade över mitt Limhamn, mitt Malmö från tåget från bron.
Såg mitt Landskrona och Ven kisande i sinnet.

Jag slank in på Drop Inn på slaget tolv, blandade en lättölsgrogg och fortsatte att läsa andra delen av andra delen av min kommande roman. Det behövs rättas till. Jag drog upp riktlinjerna, det kändes bra.
Dagens sidan-nio-pige i Ekstrabladet hade stavar genom bröstvårtorna. Hon kom från Roskilde.

Daniel (och andra intresserade): Det stod om Elanga i BT, en helsida. Det är locket på från Bröndbys sida.

Anders Friberg lämnar BoIS. Ja, spelare blir äldre och sämre. Ja, han var en publikfavorit. Tack för inställningen, Anders.
Men, when you got to go you got to go.

Landskrona ja. (Apropå debattinlägg i HD/NST/LP, en tidning tre editioner)
Jag är rädd.
Jag har också skjutit smällare/raketer i offentliga lokaler.
Jag har också pissat på folk. Pissat på saker som tillhörde en annan inom hockeyklubben Lejonet.
Jag vill veta vart jag ska utvisas.
Jag har inte tagit seden dit jag kom. Jag måste ut och iväg, väck!
Jag är av skånsk släkt flera hundra år bak i tiden.
Vart ska ni skicka mej?

11 comments:

Jonas Bergh said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jonas Bergh said...

Man får bara prata svenska på GA-skolan nu, det gäller inte bara lektionerna, utan överallt på skolan.
Många är glada. Få vill se hela den komplicerade situationen.

Egelska, tänker jag, eller amerikanska. Får man snacka det på rasterna.

Man vill undvika skitsnack som alla inte förstår.
Får man snacka skit på svenska? (På HD`s debattsida får man det i alla fall, i flera fall på ganska dåligt skriven svenska.)

En tjej som jobbar på ett "call ceter", antagligen call center, har problem med språkförbistringar, skriver hon på debattsidan. Jo.

Anonymous said...

Tack för informationen.

Anonymous said...

Hoppas att locket förblir på gällande Elanga också!

Jonas Bergh said...

Apropå dålig svenska, så skrev jag egelska. Jag menade givetvis engelska.

Elanga verkar vara en bra spelare men en ganska jobbig person att ha i ett lag.
Jag tror att Zlatan kommer i tid till träningarna.
Elanga hade varit sjuk men inte varit hemma, (förutom träningsförseningarna).

Anonymous said...

Vem har inte dansat disco och uppträtt störande på rasterna i skolan?

Jonas Bergh said...

Och dom som inte har gjort det, vad är det för fel på dom egentligen, något, tror jag.

MEN, det är stora problem på GA-skolan, just därför bör man ta dom på allvar och inte börja rycka med högerarmen i en tysk rörelse som borde utvisas, oavsett om den syns eller ej.

Anonymous said...

Aga. Jag säger bara aga. Återinför aga i skolan. Den man älskar agar man.

Jonas Bergh said...

Aga är ju ett språk som alla förstår, dessutom.

Anonymous said...

Exakt. Och diciplin är facktermen för stryk.

Windy said...

Skyddsombudet Leif Paulsson ångrar sig inte. Han gör en bisarr jämförelse med en skola i Turkiet:
Från HD:
"Han håller upp en tidningsartikel från en turkisk lokaltidning, som en dam i Partille skickat honom. Göteborgsdamen har även översatt tidningsklippet. Enligt Leif Paulsson handlar artikeln om tre 20-åriga elever som avfyrade en enda raket på en turkisk skola. Det gick 500 elever på skolan. Polisen kom dit och tog fingeravtryck på alla. De tre skyldiga satt häktade i en och en halv månad och dömdes till två års fängelse, säger Leif Paulsson."

Turkiet, detta under av frihet och rättssäkerhet.

Men det var säkert rätt att stänga skolan, det verkar inte heller vara någon av de direkt inblandade som vänder sig mot det. Och språkkravet på lektionerna trodde jag man hade sen länge. Men rasterna? Hur fan tänkte de? Varför stanna där, kräv att alla ska prata svenska hemma också, att de måste tänka och drömma på världsspråket svenska. Och tillåt aga i skolan, det är de enda de förstår, våld. "Dom där" ni vet.