Friday, January 05, 2007

Upp på stolen, fjåne, titta från ett annat håll (alla hade fula kläder 1989 när Björn Afzelius spelade på Hovdala utanför Hässlehåla).

Man får tycka vad man vill om tradig gammal dansbands-boogie-woogie.
Man får tycka vad man vill om att det är väl viktigare med en cool drink på ett coolt ställe.
Man får tycka vad man vill att det skulle dröja till sista låten innan det blev riktigt politiskt tunggung.
Man måste få sakna: Exil. Svarta gänget.
Man måste få sakna lite ös.

Jag bör inte ha pengar mer än precis.
Jag kan slänga ut 899 spänn på krogen.
Krogen ger mej något.

Jag köpte ett par brallor för 899 spänn igår. Det är mer än vad jag brukar handla kläder för under ett år. Jag förstår inte. Jag har svårt att använda dom nu. Dom ser ut som ett par arbetarbrallor. Men jag föll. Jag skulle köpa en vinterjacka. Jag hatar att shoppa. Johanna och Elsa var med. Jag var tvungen.
"Dom är jag", sa jag om brallorna.
"Dom är du", sa Johanna.
Fy fan.
Jag är inte 899 spänn.

Det slår tillbaka.
Jag slår tillbaka på mej själv, sent i natten i morgon.

Jag var den ni tror när jag var femton.
Jag kände mej utanför.
Jag var innanför.
Jag kände mej svag.
Jag kände mej stark.
Jag lyssnade på den här låten.
Upp med gitarren och dansbandsboogie-wooga nu, kamrater!

Exil

G C G
Mamma, läraren slår mej blodig; jag vet inte vad jag gjort!
G C G
Dom andra tycker att jag är modig, men han säger jag är ett hot.
G C G
Mamma, läraren har blitt galen; han säjer jag är ett spån!
G C G
Jag är klokast i hela salen, du måste hjälpa mej härifrån!
D
Jag går i exil!

Mamma, tro inte på polisen;
det var inte jag som stal!
Mamma, hör inte på den grisen,
han sparkar ditt eget barn!
Mamma, säg inte nåt till pappa;
du vet att han ger mej stryk!
Om du säjer nåt skall jag schappa,
om du säjer nåt skall jag fly!
D C
Jag går i exil! Jag går i exil!

Mamma, säg att jag är din älskling.
Mamma, säg att jag är ditt barn.
Mamma, säg att jag gör dej lycklig.
Mamma, säg att jag gör dej glad.
Varför känner jag ingen kärlek?
Varför känner jag bara hat?
Varför ger du mej ingen närhet?
Varför ger du mej bara mat?
Jag går i exil!

Mamma, bli inte så besviken;
jag lovar att vara snäll!
Mamma, jag hatar dej när du skriker;
jag stannar hos dej i kväll!
Mamma, gå inte in i döden,
du kan väl stanna här lite till!
Det är inte samvetskval jag behöver,
Mamma, svik inte en gång till!
Jag går i exil! Jag går i exil!


Jag cyklade förbi.
Jag stannade vid Forslunds konditori.
Jag köpte en liten ask med cigaretter i.
Jag tömde flaskan med öl uti.
Jag såg en fisk som simmade förbi.
Jag kände mej fri.

Jag satt där innan plankorna lagts ut på bryggorna vid Öresund.
Det blir inte vackrare.
Det blir inte mer ensamt.

No comments: