Tuesday, January 23, 2007

Beachen i Tylösand är till för alla, än så länge, i det nya Sverige som smyger sej på dej, medan du kanske inget märker.

Snö på marken. Och en kall vind som inte är så kall som den kunde ha varit. Men det blir den väl, vad det lider.

Apropå kyla. Jag tycker att det är konstigt att svenska politiska partier som pratar om individuell frihet, att dom vill förbjuda och försvåra så mycket, krympa livet för så många.
Stå upp och var rak och säg: Vi skiter i dom svaga, dom får ta sitt eget ansvar! Det har ju moderater gjort i alla tider tidigare. Drt har jag respekterat dom för, även om jag inte tyckt likadant.
Att folkpartisterna velar och fegar är ju inget nytt. Det absolut mest skenheliga parti som jag nånsin skådat.

Apropå politik. Opinionsmätningarna pekar neråt för Alliansen. Där fick ni, alla ni som röstade ditåt och ångrar er. Ni har fått det ni ville och nu ska ni gnälla. Skärp er! Och tänk efter lite nästa gång ni ska rösta.
Jag har full förståelse för folk som mest ser om sitt eget hus, att dom röstar höger. Men ni andra, herregud.

Jag har aldrig tänkt på vad som är bäst för mej när jag röstat. Jag är en fantastisk människa, på det viset.

Min dotter har skrivit ett mycket svårtytt brev till sin farmor. Enligt Elsa står där att hon vill ha ett smyckeskrin när hon fyller sju.
Elsa anser att hon är tillräckligt gammal då, om tre år.

I dagens Landskrona Posten (HD/NST)står det om min förre klasskamrat Håkan Jörgensen. Han kommer från Asmundtorp. Jag är född i Asmundtorp.
Håkan var den tystlåtne typen. Var med i FBU (Frivillig befälsutbildning?), han är numera friskvårdsexpert. Och konstigt, men jag trodde att det var jag som hade gett ut flest böcker av mina forna gymnasieklasskompisar. Vi i E3B.
Han är friskvårdsexpert. Han brukade marschera på helgerna med uniform och packning. Jag sålde en schweizisk armékniv till honom en gång. Jag behövde pengar till alkohol.
Jag uppfattade honom som en bra kille, men vi kände inte varandra.

Apropå att inte känna varandra.
Den åttonde februari ska jag läsa på Stanza tillsammans med Märta Tikkanen. Och en dansk som jag inte känner till.
Jag har läst tre böcker av Märta. Två är fantastiskt bra, en sådär.
Jag uppskattar henne mycket mer än tre böcker. Jag uppskattar henne som en kvinna som gått hela vägen, nä, stigen. Som har uppfostrat barn, jobbat, skrivit böcker och levt med ett egocentriskt alkoholistgeni.
Och kom ut som segrare.

For all musiclovers out there:
Jag lyssnar mycket på Smurfarnas första platta nu, den med Fader Abraham. Den har sannerligen sina stunder.
Dom tidiga Smurfarna alltså, slutet av sjuttiotalet. Jag tycker att dom sålde sej sen. Men, jävlar i min lilla låda, vad det svängde när det begav sej.

6 comments:

Jonas Bergh said...

Efter att ha läst min gamle vän Windys (windyjonas.blogspot.com)complete profile kom jag på att jag aldrig skrivit om hur bra boken Mambo Kings spelar och sjunger om kärlek är. Av Oscar Hijuelos. Det kom en film som inte var dålig. Men boken, mina damer och herrar, boken!

Anonymous said...

Jag slinker nog in den åttonde, som den trogne supporter jag är, det blir ett utmärkt tillfälle att grunda inför polensemstern.

Man kanske skulle läsa in sig lite på Märta först.

Jonas Bergh said...

Gör det.
Två och Århundradets kärlekssaga är bra böcker.
Hennes döde man skrev en självbiografisk serie som går under samlingsnamnet "adressböckerna".
Det börjar med Brändövägen 8, tror jag. Det är självupptaget och bra, som en pendang till två som tar upp samma saker, fast ur ett annat perspektiv.
Henriks böcker finns nog bara på bibblan.

Anonymous said...

Politik är alltid ett svårt ämne men jag måste säga att du tog orden ur både munnen och fingrarna på mig i den delen av ditt inlägg.

Litteratur är kanske ett lättare ämne då. Alltid bra med tips!

Jonas Bergh said...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det om orden och fingrarna ur munnen.
Kan du förklara?
Kan jag förklara?
Jag menar att det är alltid bättre att tala klarspråk, det ger respekt från mej. Sen kan jag tycka att klarspråket är fullt av skit, det är en annan fråga.

Jag tycker att det är bra att det gnälls på den borgerliga politiken, i alla fall om det gnälls från vänster. Men jag är oerhört trött på korkat populistiskt röstande. Så dom som egentligen är sossar men röstade borgerligt för att man var snea på att Persson skaffat sej ett dyrt hus, och nu gnäller. Till dom säger jag bara: Skyll er själva, och framför allt, hoppas att ni lärde er något.
Jag förstår och känner många människor som röstar annorlunda än jag, människor som jag tycker om och respekterar. Människor som först och främst tänker på vad som kan göra att dom ska ha råd att åka till Kanarieöarna eller bygga om badrummet. Jag är inte sån, men jag förstår dom.
Ungefär så.

Anonymous said...

Mambo Kings spelar och sjunger om kärlek av Oscar Hijuelos är så vacker studtals att jag flera gånger fått lagt boken åt sidan för att tårarna runnit...blir återigen glad över din klockrena litteratur och musik smak. STÅ PÅ!!!/Jerker