Monday, January 08, 2007

Fuck them all. Bullshitters wherever.

Det är skönt att bli förbannad ibland, när man vet att man har rätt att bli det.
Det är skönt att cykla i motvind ibland, hela jävla vägen ut till den högsta punkten i det platta Skåne. Stå där vid havet i vinden i ilskan och bara skrika ut: Jag skiter i er! Ni kan dra åt helvete!
Och mena det.
Och sen sätta sej ner och andas lugnt och låtsas att man tänder en cigg, och just då passerar ett skepp med bananer, ett skepp som egentligen är alldeles för högt för öresundsbron.
Och just då låtsas jag att jag tänder en cigg till, häller upp en ny grogg med club soda och skålar för Pär Rådström.
Det kommer alltid ett skepp med bananer, tänker jag och skrattar.
Och skriker ut mot blåsten igen: Okej, jag ber om ursäkt, men skärp er, för fan! Stå för vad ni lovar.

Jag lyssnar på Dan Hylanders första platta.
Jag ska bli farsa igen.
Jag är ingen amatör längre.
Jag måste tjäna stålar om jag ska kunna leva mitt liv gott fortfarande.
Jag måste känna att den människan som höll min hand, att hon höll den för att hon ville hålla den. För att hon såg någonting hos mej som hon ville fånga och ha kvar.
Jag pratar inte om min fru.
Jag pratar inte om min dotter.

Jag vill inte sluta säga: Ah, vafan, vi tar en taxi istället.
Jag vill inte sluta säga: Ah, vafan, vi käkar på krogen istället.
Jag vill inte sluta åka utomlands flera gånger om året.

Thomas och jag ska göra en bok. Vi håller på. Han fotar och jag skriver. Det handlar om Landskrona, Skåne, Sverige, världen, rymden. Och den vägg som finns alldeles i slutet av det som aldrig kan ta slut.
Man kan knacka på försiktigt, men ingen dörr, ingen som öppnar.
Vad finns där?
Måste det finnas något.

Jag har aldrig haft tuppkam.
Inte Thomas heller, vad jag minns.
Thomas hund Billy börjar bli gammal nu.
Vi är fria människor och hundar.
Om kommunen lovar och glömmer och inte har tid. Låt dom göra det. Vi klarar oss ändå. För vi gör det vi vill och måste göra.
Det är lögnerna jag vill åt.
Det är lögnarna jag föraktar.
Och dom fega.

Jag är en punkproggare.
Jag är en kulturentreprenör.
Jag vill att folk ska ta del av det jag tillverkar.
Jag vill tjäna så mycket pengar att jag kan leva på det.
Jag vill att man gör saker på allvar. Att man inte sjunker ihop och säger: Det spelar ändå ingen roll. Dom förändrar inget ändå.
DOM finns inte.
Ingenting förändras av sej själv, som jag sjöng i en låt med Hoola Bandoola.
Ta ditt eget ansvar!
Jag är ingen obstinat idiot som tar varje chans att bråka. Men jag fegar inte. Kommer aldrig att göra det.
Jag kräver ärlighet av mej själv. Jag är medveten om mina fel och brister och erkänner dom. Jag kräver samma av andra.
Annars kan dom dra.

Det är nästan imorgon nu och jag låtsas tända en cigg till. Låtsas inte att lättölen är starköl. Jag behöver inte starköl.
Men jag blandar en grogg i den drömmen som innefattar att man kan göra något tillsammans med andra, att det man gör kan vara viktigt för andra.
Och jag pratar inte om miljoner.
Jag pratar om dej.

14 comments:

Anonymous said...

Inte tuppkam vad jag minns heller. Men mohikan bar jag...

...kanske reste den någon gång...och då blir det väl tuppkan...jag minns inte...

Jonas Bergh said...

Jag trodde att du var mer åt hårdrockshållet.

Anonymous said...

Glamrock om jag får be...

Kändes viktigt då. Inte så viktigt idag. Men en mohikan hade jag. Det minns jag bestämt.

Jonas Bergh said...

I vilket fall ... I punken finns viljan av att vilja göra något. I proggen finns solidarieten. Och i proggen finns viljan av att vilja göra något. Och i punken finns solidariteten.
Och i Somalia faller bomberna.
Och i Malmö i sluetet av sommaren kramade Thåström Mikael Wiehe väldigt länge.
Man borde lära fler det.
Att olika läger kan kramas.

Anonymous said...

Finns solidariteten och viljan av att vilja göra något även i glamrocken? Eller där är det kanske viktigast med glitter och rätt kajalpenna? Bara undrar.....

Jonas Bergh said...

Inte vet jag.
Alla människor som gör något konstruktivt tycker jag är bra. Även om jag inte behöver tycka att det dom gör håller särskilt hög kvalitet.
Men jag gillade Sweet som mycket ung.
Allt snack om punk och progg som jag sysslar med ska inte alltid tas så allvarligt. Men jag gillar många av idealen och attityderna i dom rörelserna.

Kuffen said...

Det är fint att vara lite så där punkprettoilsken ibland. *ler sockersött*

Hur gör man för att bli redaktör förresten? Det tycker jag verkar vara ett schysst jobb.

Jonas Bergh said...

Pretto är ett ord som jag inte använder, och ett sätt att vara som jag inte förknippar mej själv med.
Men så säger säkert flera prettotyper.
Det handlar om att ha grus eller lera eller vanlig gödseljord under tollorna.
Jag skrattar ofta.
Jag tar saker och ting på allvar.
Jag gör inte bort mej i Göteborg, jag vet hur man skämtar.
Pretentiösa människor är människor som inte har täcknig för sitt allvar. Jag har full täckning.
Jag har ingen aning om hur man blir redaktör, jag är författare. Sen är jag uppläsare. Sen är jag frilansskribent. Sen är jag föredragshållare. I den ordningen.
Men jag måste ha fast inkomst ibland. Då har jag använt mej av mina kontakter, kunskaper och intressen och tjatat och smörat mej till pengar för att vara redaktör för böcker.
Jag är nog en ganska dålig redaktör. Men jag är bra på att få igång människor. Rätt människor, såna som inte särskilt behöver en redaktör.

Jonas Bergh said...

Nu läste jag vad jag skrev. Det var vad jag ville ha sagt. Men, Kuffen, det var inte ilsket. Jag är så kluven till bloggar och mail, man försöker vara snabb och kortfattad när man skriver, så verkar man bara arg. Det blir fel.
Jag är ingen arg människa. Jag tycker bara inte om "ordet" pretto.
Jag är en gammal man.

Anonymous said...

.....och gamla män gör så gott dom kan.......

Anonymous said...

Bra. Jag läste det inte ilsket och min spelöppning var inte illa menad heller, även om jag kanske tillät mig en smula ironi där. Och det beror nog på att jag också har svårt för ordet "pretto". Ibland undrar jag om jag ens förstår innebörden av det egentligen. Men det där med att sakna täckning för sitt allvar låter som en möjlig tolkning.

Redaktörsjobb får man nog lättast om man redan har gett ut en del skrivet då, antar jag.

Jonas Bergh said...

Så kan det nog vara ja, med redaktörsjobb.
Det finns en redaktörsutbildning på högskolenivå, har jag hört. Om man vill bli anställd på riktigt, så att säga, på förlag eller nåt.

Kuffen said...

Jojo, men HUR lätt kan det vara att ta sig in den vägen?
Äh. Dags att släppa tråden nu Kuffen.

Jonas Bergh said...

Allt behöver inte vara lätt. Väldigt få saker är det. Jag blir alltid misstänksam när saker flyter alltför mjukt.
Jag föredrar lite motstånd, om man nu har en vilja efter något, en önskan.