Wednesday, March 21, 2012

Saken är biff

Jag har skrivit klart en text till en tidning.
Beställningsjobb. Jag får inte många, men det är jobbigt för mej som är kulturjournalist lite på trekvarts.
Så litar jag på mej själv ändå, gör som när jag skriver bok.
Roligt att det är Kristian Lundberg som dragit igång debatten. Han pratade en gång om tillit till processen.
Och Arne Johnsson som berättade om hur han fick slut på sina problem med beställda texter: Vill dom ha en text av mej så vill dom ju att jag ska skriva som jag skriver. Inte konstla till det.
Så jag har samlat skit, skrivit dynga.
Så när jag simmade föll bitarna på plats. Jag satte mej på en bänk sen och skrev texten, bara ett citat från första versionen fanns kvar. Annars var allt borta. Men jag hade inte kunnat skriva det bra om jag inte skrivit skiten först, och redigerat sen. En process, och tilliten till den.
Så löser det sej.
Så får jag hoppas att redaktören tycker likadant.

1 comment:

Anitha Östlund Meijer said...

Håller tummarna att texten gillas.