Wednesday, June 20, 2012

Undrar du varför ingen knullar eller knarkar, säljer sex säljer droger, i närheten av Tallriken i Pildammsparken i Malmö längre? Man har stängt den offentliga toaletten. Så var vi av med den skiten. Jag städar också så tills golvet blir ett tak och rasar ner hos grannen, sopar allt tungt under mattan. Då kan man tänka sej att Lukas Moodysson smyger i kulissen och pratar om tevekvällen: "Sedan ett program om pianisten Glenn Gould. Jag hör ingen värme i hans spel, jag hör bara precision." Och du behöver inte vara smart för att förstå, och du behöver inte vara onormal när du fnyser, tyvärr. "Men värmen kommer i hans andra inspelning av Goldbergvariationerna, ett år innan han dog." Och just där, förstod du inte, du som stänger och förbjuder, du som tror att du är odödlig eller åtminstone: Min död är långt långt bort i tiden fram och fjärran, när mina monument är färdigbyggda. "En vän berättar att vid begravningen började väggarna i kyrkan sjunga." Då kan du inte hålla dej, då gapskrattar du, då skriker du: "Dumheter, maken till naivitet! Att du bara vågar, ifrågasätta, vän av ordning ..." Då står jag bakom trädet och sniffar mot den ihåliga stammen: Vittring.

No comments: