”Jag är för fan inte fyrtio, inte än, vi hinner”, säger Pange (på rymmen april 2012), ”eller hur, Blixten, visst hinner vi hitta Charlotta”, säger han, natten till söndag i senare och senare april.
”Visst, du är trettionio”,
säger Blixten, och nu är de framme, kaffe och torra mackor på Café
Gobiten nere i oljehamnen, en kort promenad till köttfiket sen,
klockan fem på morgonen, bacon och korv, håliga män i självlysande
arbetskläder, någon kvinna. Blixten och Pange i duggregnet.
”Det är alltid grått när
man är på rymmen”, säger Pange. ”som en parodi på frihet ...”
”Inga broar bär över så
mörka vatten”, säger Blixten, och de går nerför trappan mot
spåret längst bort på perrongen, en kylig vind från den svarta
tunneln, inte in på centralen, inte synas vara grå, inte känna
bara gå.
”Det är alltid grått när
man är fri”, säger Pange, och tåget har passerat danska gränsen,
”som ett avskräckande exempel på hur det går när man lämnar
flocken, eller bara en parodi på … vad som helst, livet ...”,
säger Pange, och gäspar, liksom rättar till huvudet, sätter det
på plats igen, gäspar stort igen. ”Jag måste vila ögonen snart.
Undrar hur det är med pappa Bill, och Charlotta, Norrland. Blixten,
jag har aldrig varit i Norrland … Så mycket man inte har gjort,
åh, cansado ...”
”Inga broar bär över så
mörka vatten”, säger Blixten, och tåget far fram över bron ner
i tunneln, ”vi borrar”, säger Blixten, och han tar fram sin
slitna läderportfölj, ger Pange en flaska vatten att skölja ner
några till smärtstillande och lugnande med, ”det finns alltid
såna som vi, även om vi inte vill det, som borrar sönder …
fundamenten, även om vi inte vill det ...”, gäspar Blixten, och
han längtar efter speed nu, piggna till, bli rak, bli fokuserad, men
tar fram en tjock bunt papper, ”mitt manus … det handlar om …
ja, som den med Scorpions Wind
of change, det är ju
ingen traditionell avhandling, det är kanske därför den aldrig
blir godkänd, Inga
broar bär över så mörka vatten
ska den heta, heter den ...”, säger Blixten.
”Som Brothers
in arms?”
”Kanske, det är ju du och
jag, den här handlar om förändring, i Östeuropa, västlandets
påverkan, du vet … hade det funnits fönster att öppna på tåget,
så hade jag slängt ut hela skiten ...”, säger Blixten, och det
säger dunketi dunketi dunk, Pange sover nästan, men Blixten pratar.
”Men det vet du kanske, att jag kommer att glömma hela luntan på
toaletten på Hovedbangården, så skapar man legender”, säger
han, och ler, och Pange kan omöjligen ha en aning om vad Blixten
pratar om, han har sprungit och såren svider och hela han är ett
sår och sydde 23 stygn i vänsterarmen, tolv i ryggen, och tolv i
magen, och egentligen har han ingen aning om att Blixten egentligen
pratar om en kort kort notis i tidningen, att Blixten försöker vira
in det i ett djupare resonemang om ett samhälles behov av
bottenskikt att trampa sej torrskodd på.
”Det är där oron sitter”,
säger Pange, ”det är där jag ändå känner ett lugn och en
tacksamhet nu, att du följer med mej över … Blixten, jag måste
sova, jag måste sova … över mörka vatten ...”, säger Pange.
”Eller ... äh, jag gråter ju aldrig”, säger Pange, somnar
igen.
”Varför måste du alltid
vara så jävla kall”, säger Blixten, skakar på huvudet, tar upp
den slitna läderplånboken, tittar på fotot av Teddy, Teddy Teddy
Teddy, vi måste hjälpa Pange att hitta Charlotta. Hjälpa Pange att
vara mogen. Fyra drömmar i en glittrande skål, och Pange sover,
lille vackre Pange, den vilsne snubblande guden, hör inte mer, tåget
fortsätter, stannar i Köpenhamn, på Nörreport, Österport,
vidare, förbi Bakken med minnena, Charlotta och Pange, i en inte ond
saga, förbi förbi, Helsingör, och Blixten vågar inte vara stilla,
de är jagade, och Pange sover, tåget far vidare och vidare och
Blixten leder Pange på Hovedbangården, byter tåg, åker tur och
retur Rödby, ser färjan stampa, och det är nära, det är nära,
att Blixten bara sliter med sej Pange, för att fortsätta ner i
Europa, och vidare vidare bort, de har pengar, men … pappa Bill,
först hitta pappa Bill, sen Charlotta, sen iväg, och efter fem
timmar vaknar Pange, tar upp tidningen och läser igen, skrattar.
”Fan, vad har vi hittat på,
ute på vägarna igen, Blixten, jag lever”, säger Pange och det
har läckt lite blod genom hans T-shirt, stygnen som inte riktigt
sitter rätt, skaver. ”Fan, vad jag är törstig, har du mer
vatten, jag känner mej bättre nu, behövde bara vila ögonen lite
...”, säger Pange, och nio timmar, tänker Blixten tyst, nio
timmar. ”Jaha, så Köpenhamn nu, skönt ...”
”Det gjorde så jävla ont,
Pange”, säger Blixten, dricker öl på Pindens värdshus, röker
cigaretter, rök rök rök, ”Teddy, jag trodde att hon skulle dö,
och sen blev hon gravid ...”, och Pange gäspar, och varsin joint i
fickorna, om de skulle behöva fly, ”och sen … du ...”, och
Pange gäspar, och de vet att de flyr, ”så jävla ont ...”,
flyr, de vet hur man gör, och visar fotot på Teddy, leendet, rädsla
och styrka, ”men ändå så skönt ...”, säger Blixten, det
lilla barnet, förvånade blåa ögon. ”Varför måste du alltid
vara så ...”
”Det är livet, grabben …
Har du svårt för att fatta”, måste Pange säga, alltid ett värn,
alltid ett basebollträ, alltid en cigarett till.
”... jävla hård ...”
Sy ihop livet, sy ihop alla
hål, inget ont in, inget ont ut.
Men Pange håller sin hand på
din axel, Blixten, det känner du väl?
”Var det jobbigt, med
Teddy, när hon var sjuk?”
”Det är fortfarande
jobbigt, hon dog nästan ... Och du dog nästan, och ett foster som
växer, Pange!” Känner du hans hand, hårdare nu? ”Känner du
inte!”
”Du är min bäste vän”,
säger Pange och ger Blixten en cigarett, tänder.
”Tack.”
”Vi ska klara detta, men du
behöver inte, du kan dra om du vill. Du har ju … du ska ju ...”,
orden som inte kommer fram, Pange och Charlotta, aldrig några barn,
alltid hoppa vidare, alltid rasera och fly.
Och alltid någon annanstans,
eller Köpenhamn, som en rödbrun öken av slitenhet, litenhet, allt
de gjorde istället för att bli vuxna.
”Vem ska då köra, om inte
jag?”
”Jag kan köra själv.”
”Du kan inte köra”,
säger Blixten, och blickarna, smälter varandra tyst, två händer
över bordet, en snabb rörelse, tittar på varandra tyst, jag älskar
dej, på den rökiga bodegan, slammer och horor och jonkare och en
kyrka som alltid slår tolv sista slag, för någon.
”Men ändå”, säger Pange, glider förbi tegelhusen, de höga de stora de slitna med slitna livsöden, och det råa men hjärtliga, ”du får hålla med om att Charlotta nog skrattat, om hon visste ....”
”Att vi letar efter henne?”
”Hur vi letar efter henne
... mina stygn … du vet ...”
”Dina sår i själen”,
försöker Blixten.
”Lägg av!”
”Saknar du henne så
mycket”, säger Blixten, och inget att svara, inga nostalgiska
barndomssomrar med rykande grusvägar, brandgula cyklar, frukostbullar
från konditorier med pinglande dörrklockor, inget liv bakom mjukt
soldis att plocka fram.
No comments:
Post a Comment