Tuesday, November 25, 2014

Vacker skit

Jag vaknade och somnade igen (och vaknade och somnade igen) och vaknade och gick ut med den vita hunden och nu är det mest lera under löven som fallit i den vackra allén nära kyrkan, men hon vänder sej på rygg ändå, hunden, så lycklig av luft och idag är det ljus i himlen, det gråa har dragit sej tillbaka. Och jag låser dörren sen och cyklar först mot Värnhem (över de vackra färgerna i träden och på marken på Kungsgatan) och sen vänder jag uppåt söderut, Nobelvägen i Malmö, Norra Grängesbergsgatan och jag bodde nästan här förr (på Brobygatan 8 och det var 1994 och min bror hade köpt en hamburgare innan han kom och hälsade på den kvällen, den svartvita teven, skrivschemat som hängde på väggen vid skrivbordet, så att jag ordentligt skulle kunna göra klar novellsamlingen som blev min korta debutroman) och det är så längesen, återupptäckt under höstens cykelturer. Bosniska gatuköket. Slitna trasiga bilar. Slitna skyltar och nya skyltar som ser slitna ut. Fascinerande Albert och Herbert-miljöer, fast idag i Malmö i den nya tiden, allt som alltid förändras. Och jag cyklar mot Ystadsvägen och ner mot Rasmusgatan och här är graffitihuset och här bor de unga människorna nu och jag minns Ystadsgatan när Janne och jag bodde där, när vi var de unga, när vi köpte den frusna kycklingen som aldrig tinade och ... den frusna kycklingen som aldrig tinar ... det är livet, min vän, det är allt som förändras, det är inte andra som tar över, det är vaktposterna som byter plats medan du stiger upp eller ner och blir vacker skit eller ingen skit. 

No comments: