Tuesday, April 29, 2008

Övergår mitt förstånd

Jag köpte tre böcker på danska.
Jag köpte tre böcker på svenska.
Jag föredrar Malmö FF framför HIF vilken tid som helst på dygnet. Men det enda lag jag verkligen bryr mej om är givetvis Landskrona BoIS. Av samma anledning som jag hellre badar i ett hav än i en sjö.

Vi lever i klyschornas värld. Vi lever där att ta på sej landslagströjan är det finaste som finns. Vi lever i socker, vi lever i skit. Jag förstår verkligen inte varför. När en skadad Zlatan tackade nej till U-21 var han en svikare. Och vi kan alla undertexterna: Diva, ego, osvensk på ett dåligt sätt. (Inte osvensk som att supa sej full i bar överkropp på Mallorca). Osolidarisk.
Men helylle-Henke. Som jag respekterar stort som fotbolls- och skådespelare. När han tackar nej. Nä men ... en tänkande människa. Bryr sej om familjen. Vad sött och rättrådigt.
Henke till landslaget. Betala tillbaka allt du fått! Så brukar det ju låta. Varför inte nu?

I skuggan av San Siro. Martin Bengtssons verkligt viktiga bok, finns i pocket. Köp den, sno den! Läs den!
Jag tycker verkligen att man bör diskutera den inhamrade "sanningen" att idrotten/fotbollen fostrar. Och även lumpen, för den delen. Vad fostrar den? Vilka robotar skapar denna fostran? Alla lammen in i samma brölande fårskock av sexism, råsupande och små pojkar som kommer ut i livet som trettiofemåringar utan att ha en aning om ... vad? Jo, bollen är rund, allt kan hända. Kämpa för laget.
Jag vet att det inte är så svart, eller vitt om man är på det humöret. Men till viss, ganska stor del.

Martin Bengtsson är ingen fantastisk författare, eller psykolog för den delen. Men han har skrivit en oerhört bra bok. Jag torkar tårarna och önskar mej läskunnighet och förståelse hos dom som inte läser eller förstår.
Hoppa upp på en stol, titta på ett annat sätt och reflektera.

6 comments:

Johan said...

Låt Henke vara ifred i sommar! Han behöver vila upp sig - han har ju spelat matcher hela vintern (så får man göra när man är med i UEFA-Cupen, och tar sig förbi gruppspelet). Och för den delan ska han läsa tränar-kurser över sommaren! :)

Men ärligt talat så är det väl dags att andra, yngre anfallare kliver fram (man kan ju inte ropa på Henke var gång det närmar sig ett slutspel)? Och helst andra mittfältare också, så att vi slipper A Svensson och D Andersson!

Anonymous said...

Jag tycker också att Henke kan få vara ifred. Vad jag tycker är intressant är varför vissa är svikare och andra är goda människor, när dom gör samma saker.

Johan said...

För att Henke är ungefär dubbelt så gammal nu, som Zlatan var då. Det är skillnad på en 18 årings- och en 37 årings kropp. Jag menar, känner du dig själv i form för att spela ett EM? :)

Du är bara förblindad av ditt HIF-hat, det är allt!

Anonymous said...

Jag hatar inte HIF. Jag hejade på dom i UEFA-cupen. Jag hejar på dom när dom möter Halmstad. Men sen får det räcka. Och, som jag skrev, så har jag inget emot Henke, tvärtom.
Det är nog snarare du (eftersom du är den ende av oss två som har en riktig känslomäsig relation till Henke) som är förblindad.

Henke slutade i landslaget redan 2004 (väl?). Och han var hjälte. Sen kom han tillbaka, och var hjälte.
När Zlatan la av några matcher så var han primadonna och egoist.
Jag försöker ta ett exempel ur fotbollens värld och utvidga det till ett större samhällsperspektiv.
För att ta Zlatan-incidenten, så var Zlatan skadad och dessutom A-landslagsspelare, och ändå började gnällgubbarna plötsligt intressera sej för U21-landslaget. Det fanns andra stjärnor som inte ställde upp, med mer svenska namn.
Och varför jämför du mej med Henke. Han är en elitidrottsman, yngre än jag, dessutom.
Jag är en hobbycyklist.
Nä, det är barnslig idrottsretorik som jag inte ger många ruttna lingon för.

Om du inte klarar av att diskutera om en HIF:are är inblandad, så kan jag ta ett annat exempel.
Maja Lundgren och Lars Norén och deras senaste verk, hur dom har mottagits. Alltså, skillnaden mellan män och kvinnor. Hur vissa blir gudar medan andra blir psykfall.
Men det blir en lång diskussion som är oerhört komplicerad.
Allt handlar om ett land där osvenskhet är en positiv egenskap. Men alla ska ändå marschera i samma gulblåa fårskock av helylle.

Anonymous said...

Och Johan, om du läst vad jag skrivit, så hade du märkt att jag ingenstans skrivit att JAG anser att Henke ska till landslaget.

Johan said...

Ok, kanske jag använde en dålig retorik! Men så som jag läste din text, så framgick det tydligt att du föredrar MFF framför HIF, och att du störde dig på att Henke blir hyllad som hjälte när han tackar nä till Landslaget, medan Zlatan blir kallad svikare. Och det där stämmer ju inte alls. Det är bara så att ena dagen så hyllar media Henke, och den andra dagen dissar de honom, precis som med Zlatan!

Henke fick aldrig något beröm för att han tackade nej till Landslaget efter EM 2004 (varför skulle han få det?), och han fick heller inte nåt beröm för att han ställde upp i VM 2006 (brände en staff och var allmänt osynlig - sparkade iof undan en tysk spelares fotbollssko). Jag tycker absolut inte att det är nån skillnad på hur media framställer Henke och Zlatan, ibland är den ena kung och den andre en sopa, andra dagen är det tvärtom.

Men jag vet inte vad du vill ha sagt? Att Zlatan blir behandlad sämre pga av sin kaxighet och för att han har invandrar bakgrund? Henke kan också vara kaxig (lämnade ju tv-studion mitt i en intervju t ex), och hans farsa är inte helsvensk precis.

Som sagt, jag läste det hela som så att du är knäckt av att ditt BoIS fortfarande spelar i Superettan, och måste därför ta parti för antingen MFF eller HIF. Och eftersom du väljer MFF (pga ditt starka HIF-hat) så måste du också passa på att dissa Henke och hylla Zlatan.

Själv så hyllar jag dem båda två, och tycker att de behandlas förhållandevis lika i media. Däremot så kanske Henke är lite populärare ute i stugorna (och hos Celtic-fansen).