Saturday, March 06, 2010

Hade det varit varmare ...

... hade det varit en strålande sommardag när man är vaken men på ett annat sätt kan gnugga tröttheten ur ögonen.
Jag hade tänkt sitta i boden och jobba efter att Johanna hade lagt sej. Klockan var elva, jag la mej en stund i soffan bara. Så somnade jag. Så vaknade jag klockan tre.
Jag hade tänkt lägga mej klockan två och sova till nio. Nu är klockan halv sju och jag har varit uppe sen då, tre. Sett på Law and order och om dom som försvinner. Ibland nickar jag till, försvinner. Nu har jag hämtat tidningen. Dom skriver om normannen som bor i Malmö och skriver böcker. Han verkar trevlig och bra. Undrar om dom skrivit om honom om han inte bott i Malmö. Å andra sidan, jag bor i Malmö, men när jag och Thomas ger ut en bok som handlar om Landskrona i Sverige och världen så skiter Sydsvenskan i det. Utanför deras jurisdiktion, kanske. Som vi säger i Law and order. Litteratur är ju inte litteratur, om någon trodde det. Och fotografi inte fotografi, även om Thomas har en pågående utställning på museet. Eller, det är i varje fall inte kultur värd att uppmärksammas. Nä nä, små bittra möss ska inte skälla.

... hade det varit varmare hade jag varit gladare och jag är inte ledsen, bara fördjupad i grubblerier och total enkel klara av den här dagens övergripande sysslor. När man vill vara något annat någon annansstans som man vill hela tiden och det är en olöslig ekvation.
... som när jag inte gick till skolan och längtade dit för att den och den var där och när jag träffade dom ville jag bara vara för mej själv.
Det blir så i soluppgången.
Det är taggar som ska dras ut och när dom är ute och man sitter i sin fåtölj så rör man det där såret och man tänker kanske inte egentligen, men ändå, jag saknar den där jävla taggen som gjorde lagom ont.

Det är som Magnus Hedlund. Jag glömmer honom. Så läser jag Rök utan eld eller Kalamiteter och minns varför jag saknar honom utan att veta det. Mylingen i Kov. Eller kan jag minnas när vi lånade en bil och körde till Karlstad och Elsa var väldigt liten och sov och jag trivdes inte i Karlstad men hittade en brittisk pub från skarven -80 -90 och gick in och kände mej hemma och där satt Håkan från Ölcaféet och jag hade köpt Ökenkejsaren på ett antikvariat och jag pratade med Håkan och läste boken innan eller efter och det var inte så dumt, trots allt, i Karlstad.

Och snart börjar en ny säsong för Malmö FF. Och, lite senare, Landskrona BoIS, väntar vi på Henke Larsson-effekten mer än som bara pengar. För dom flesta av oss är fotboll fortfarande mer än en affärsrörelse.

Hade det varit varmare ... hade jag varit en mer ödmjuk bygdeförfattare.

5 comments:

jonas said...

Magnus Hedlund ja. Det var ju inte Rök utan eld jag läste, jo, men senast för några år sen. Jag tänkte på Bakom ljuset, förträfflig bok. Och vi kan ju snacka lite Erik Andersson också, hans roman Bengt.

Carina said...

Din och Thomas bok är recenserad på dagensbok.com. Plus ett stort JAAA!!! - till Bengt.

jonas said...

Tack för tipset. Det var en fin recension, även om titeln var fel.

Windy said...

Titeln är ändrad nu. Jag har en kontakt på dagensbok.com :)

jonas said...

Som Petter sa: Så klart!