Friday, May 06, 2011

Gör som du

Det finns pengar att spara, pengar att tjäna.
Jag ska se över mina utgifter. Jag har en veckobudget, en dagsbudget. Jaha, idag har jag femtio spänn över, vad göra? Just det! Trisslotter!
Hoppet är det sista som dör.
Man kan lyssna på Mikael Wiehe. Man kan cykla men bör nog gå, i takt. Lyssna på Om jag ska klara det här. En jävla bra låt, eller rap, eller knäckprosa som man sa om vissa danska dikter för en evighet sen.
Om jag ska klara det här. En man över sextio. En sviken man. En man som kanske svikit själv. En man som ett barn som en tonåring, som en man. Om jag ska klara det här, gripande.

Har jag berättat om mina barn?
Dom är som barn är mest.

Jag lyssnar på Orup igen.
Jag lyssnar på Bonnie Prince Billy.
Ibland är det samma, melankolin och melodierna.
Fast man tröttnar snabbare på Orup, märkte jag nu efter andra låten.

Jag drömde att du stod på ett lastbilsflak
Varför skulle inte det kunna vara en romantitel?

En gång drömde jag om Ven, fast det var en dröm, det var inte Ven, men i min dröm var det Ven. Jag drömde om en ung kvinna med rött hår och röda byxor och en orange t-shirt. Jag vaknade, jag tror att det var i soffan i mina föräldrars vardagsrum. Jag vaknade och drabbades av en saknad. Jag var så ledsen. Jag förbannade den jävla verkligheten som alltid skulle slåss.
Det är som när jag kliver ur simbassängen, och bubblan spricker. Bara klordoften finns kvar. Klor som drog och livselixir.
Jag drömmer inte den drömmen längre, men jag skulle mycket väl kunna göra det.

Har jag berättat om mina döttrar?
Allt som dom ska gå igenom. Och nästan allt måste jag låta dom göra själva.
Man ska ge redskap.

Har jag berättat om smärtan och oron?
Har jag beklagat mej?
Man föds, man blir den man blir. Man har mycket från första början, annat utvecklar man, annat formas man till.
Föder våld våld?

Har jag berättat om mina flickor?
Ska man säga: Gör inte som jag.
Kan jag det?
Vill jag det?
Ska man säga som dom blinda: Gör som jag. Så gjorde jag, och det gick bra?
Knappast. Inte jag.



Har jag berättat om Elsa och Anna?
Jag ska säga: Gör som du.

1 comment:

Jonas Bergh said...

Men jag lyssnar på Mink DeVille, jag vill ha soul, lugnt sväng och körer.