Saturday, February 09, 2013

sorgsna sångerna: Åh. Nätterna i soffan. Nätterna vid bordet. Det långsamma mordet. Det plågsamma ordet. Förlåt. Åh. Varför då. Åh. Du tror att jag skojar. Testa mej, testa mej, kom igen, testa mej ikväll. Jag gjorde det som var fel, fastän jag visste vad som var rätt. (åh, gå ut och sug in ljuset, det sista, fukten från jorden, det våta gräset. Men tro inte att du blir en bättre människa, inte under stjärnorna, inte bara så.) Åh. Jag kan kanske skriva det vackert. Kanske läsa det vackert. Kanske romantisera det. Åh. Det kommer i vassa böljande attacker. Kanske drömma den hårda sorgen vacker. Åh. Det värker av för mycket snack här. (men det gör fortfarande ont ont ont förbannat ont.) Åh. Försök inte. Inte ikväll, är du snäll. Inte någon annan kväll.


1 comment:

Magnus A said...

Det gör ont hela tiden.
Så är det bara Jonas.
Vad jag förstår har Gud i sin allvisa rättrådighet givit vissa nåd och dessa nåderika kan utan samvetskval(?) fortsätta att besätta jorden.
Eller?
Jag vet inget men önskar allt.
Gott.
Magnus