Monday, February 12, 2007

Mod och rädsla tar mej genon livet

Jag läser Dan Andersson. Bror tyckte mycket om Dan. Bror är död. Bror har aldrig funnits. Bror är en person som bara finns i två av mina böcker, och den ena är inte ens utgiven än.

Bror hade en bror som hette Viking.
Han var rädd.
Han var storvuxen.
Han söp ihjäl sej.
Han växte upp i en tid när svaghet hos den äldste sonen betydde förlust.
Och på fyllan sjöng han sånger av Evert Taube och Dan Andersson.
Och när han kom hem från ett äventyr var historierna stora, men han var en liten sparv ändå, med en bruten vinge.

Jag cyklade som vanligt idag. Som vanligt försiktigt. Och kvinnan i Limhamn satt i sin bil och jag såg henne men hon hade en sportbil med lång dörr och jag svängde undan men hon klippte till bakhjulet, och barnsadeln.
Elsa satt inte i, men hon hade gjort det en halvtimme tidigare. Jag blev förbannad. Jag blev chockad. Skrek att: Se dej för din jävla idiot!
Sen kom jag ut från Willys och märkte att bakhjulet blivit snett. Jag satte en lapp i plastpåse på bilen som stod kvar, bad henne ringa mej. Det har hon inte gjort. Men jag har bilnumret.
120 spänn kostade cykellagningen, varför ska jag betala det?

När jag kom hem skrev jag två snabba sidor till min bok.
Sen märkte jag att jag varit rädd. För jag tänkte på min lilla flicka, på ett stort jack i hennes panna.
Sen märkte jag att mitt skrikande inte var mod, att det inte var fel, att det var en reaktion av rädsla och vanmakt. Det är svårt att värja sej för idioterna.

Jag är en ordentlig och försiktig och van stadscyklist.
Jag blir arg när vi klumpas samman och blir kallade okvädningsord.
Som om vi vore araber.
Ut med packet, cyklister och araber!
Men folk får gå på cykelbanorna, på vägarna om det råkar vara grus på trottoarerna, gärna i bredd.
Och bilisterna får köra som dom vill.
Jag ställer inte upp på det.
Det är inte mod. Det är rädsla.
Jag vill inte lära min dotter trafikregler om sportbilskärringar i Limhamn ändå tycker att hennes bankkuvert är viktigare, att hon får öppna sin bildörr när fan hon vill.
Hon har inte ringt.
Imorgon ska jag ta reda på var hon bor.
Rättvisa ska skipas.

Jag försöker förstå egoismen, och det är inte svårt till en viss gräns.
Sen blir jag bara matt.

Jag läser Dan Andersson, och jag längtar också fucking långt iväg bortom bergen och bort och bort från allt det som bara är kyla. Och jag är inte arton år. Jag är inte utan självdistans. Jag är mitt i verkligheten och tänker tampas med den.
För man kan inte bara låta bli att ta sitt ansvar, eller hur, alla kärringar i dyra bilar?

8 comments:

Kuffen said...

Jag minns att jag tyckte att Bror verkade snäll.

Dan Andersson ska jag också läsa. Men först Gunnar Ekelöf.

l.t. fisk said...

Har du ringt henne, tanten?

Anonymous said...

Ibland känner jag mig som en liten sparv med bruten vinge. Precis som Viking. Men jag är oftast nykter när jag känner så.

Ett djur är som farligast när det är skadat eller hotat. Tror det gäller människan med.

Anonymous said...

Jag skickade ett brev idag. Om det nu var hon. Om jag kom ihåg registreringsnumret rätt.
Men ett brev får hon i morgon.
Bilen var kanske ingen riktig sportbil och hon bor utanför Trelleborg, om det nu är hon.
Jag lovar att uppdatera.

Anonymous said...

Hola!
En la Cala estais muy bien. Bast att lamna spanska vill inte att Sonja ska surra for manga varv. Tur i oturen med cykelincidenten, halsa alla. Chase hade 18 poang in pa Mijas, samma bana vi spelade for ett antal ar sedan, vi var forst ut, var pa plats 15 min fore receptionen oppna och 35 min innan solen gick upp, slutade med 2 st 3-puttar for att skjuta 80. Vi hors.

l.t. fisk said...

Sicket kodspråk. Helt omöjligt för en ickegolfare, känns det som. Nyskapande språk. Mycket roligt, och då menar jag inte att man ska ta illa upp, jag menar roligt.

Windy said...

Golfspråket är verkligen roligt. Jag är en ickegolfare (även om jag slarvat med ickegolfandet på äldre dar) som växt upp med golfare runt omkring mig. Det är fascinerande med uttryck som "Karlsson on the dancefloor", "tåa den dead", "schnappa", "köpenhamnare", "quickslice", "ligga mask" osv.

Anonymous said...

Ja, det finns ju gamla klassiska uttryck från tiden då Eldkvarn brann, eller strax efter.
Men några av dom du radade upp var ju uttryck som vi skapade på åttiotalet, innovativt, må jag säga.
Murry hurry, är ett engelskt uttryck som halvt försvenskat funkar även inom porrbranschen.