Det är något gammaldags över
dikterna i Åke Heeds debutsamling Närbilder, något
rogivande och artigt.
Såhär avslutar Heed ett
kort förord: ”Varsågod, jag hoppas att du får en god behållning
av mina dikter vid den läsplats där du trivs som allra bäst.”
Åke Heed skriver fritt
formbunden vers, rimmad och orimmad, naturlyrik och
civilisationskritik.
Åke Heed är bosatt i
Landskrona. Han skriver som en försiktigt impressionistisk
akvarellmålare, med lätt handlag, men inga för stora experiment,
inte något som sticker för hårt ut. Det handlar om en närmast
kåserande stil, inte glättigt men heller inte djupt eller tungt.
Det finns alltså något
gammaldags i dikterna, ett tydligt avståndstagande från modern
teknik och dess snabba flimmer. Åke Heed skriver om kvällen då
familjen sov och TV-rutan fick stå mörk, radion tyst: ”Häromkvällen
/ använde jag mig / av egna tankar.”
Så Åke Heed är ingen vän
av nya påhitt, snarare klädsamt reaktionär. Han betraktar stilla
naturen och oroas över samtidens ändlösa ”mobilprat”.
I dikten Dylika behov
stör han sej på ”sprayare” som ”skändar” allmän plats.
Det görs med en viss vrede, och ibland tror jag att Åke Heed på
allvar vill tillbaka till spatserkäppar, stormhattar och svärmerier
under gatlyktor tända för hand, medan ångbåtarna smyger i dimman,
vid det Öresund som ofta dyker upp i dikterna.
Det finns en uppgivenhet när
han klankar ner på sonens popmusik på teven, när han inte finner
ro förrän ljuva fioltoner och körsång smäktande flyter fram, och
då har sonen somnat.
Men Åke Heed beklagar sej
med finess, blir inte gnällig.
Jag tycker om Närbilder.
Jag håller ganska sällan med, men jag imponeras av den okuvliga
viljan att stå för sin sak, hur omodern den än kan tyckas vara.
No comments:
Post a Comment