Monday, August 27, 2012

Det börjar bli kallare i havet nu, mer ensamt. Jag koketterar inte om ensamheten, men jag vill ha någon att nicka till. Någon att säga till på bänken bredvid som förstår: Man får ta till vara det sista. Och vi nickar. Och vi förstår att det gör vi i tystnad, i samförstånd. Då brukar jag sitta i närheten av biblioteket. Där luktar hav, kan man luras att tro. Men det är bara fågelskit. Det är ju hit dagisfröknarna tar ungarna, slänga gammalt bröd, skränande fåglar. Man kan inte säga till barn, till måsar, till råttor: Så, nu har ni fått, nu räcker det, sluta nu! Det är högst oansvarigt att bara trycka på start och gå innan batteriet är slut. Vi pratade om det när vi åt kräftor, om mannen som köpt sex olika sorters ströbröd på Malmborgs Caroli. När jag ska köpa ströbröd får jag alltid fråga, Malmborgs Limhamn. Jag krossar knäckebröd och det finns en scen i kortromanen, krönikan, Sju månader. Om hur det egentligen är, själva författandet: Jo, lyssna på fina bitar och äta köttfärslimpa, Leo Sayer, When I need you. Den har haft sina anledningar att följa mej, inte förfölja mej, det är som Julio Iglesisas, det är som den absoluta ensamheten som aldrig kommer. Det finns alltid någon hangaround, Strangers in the night, A whiter shade of pale, Always on my mind och In the Ghetto. Markus Krunegård har också den där speciella känslan och tidlösheten i Askan är den bästa jorden. Och det var kanske tio år eller mer, men det var en tid som i mitt sinne fylldes med begravningar, försoningar och hela tiden ett bubblande inre och jag vill bara nå dit, lugnet i livet, i livet.
(Och nu är det dags att beställa på allvar, nu vet du hur man gör, litenupplaga.se, AdLibris eller var du vill, av din lokala bokhandlare, kom på släppfest sjätte september klockan sju, Andi spelar, jag läser, Daniel har skrivit ett litet motto som står först i boken, Kulturmalmös undergroundelit alltså. Beställ av mej i värsta fall, gör det innan biblioteken gör det, dom här böckerna säljer slut, förr eller senare, är det slut. Och då står du där, ensam, tom, utan bagage.)

No comments: