Thursday, September 13, 2012

Jag har inget särskilt emot Rotary, inget särskilt emot Landskrona. Det finns givetvis företeelser jag inte är så förtjust i. Men jag fick ett stipendie från Rotary en gång, eller kulturföreningen som jag är med i fick ett stipendie, till ett skrivprojekt med ungdomar i LA. En annan gång tyckte dom att det borde vara en ära för mej att prata om mina böcker gratis på en av deras luncher. Så mycket imponeras jag inte av Rotary. Och nog för att jag kan jobba billigt, men att betala resa, förbereda mej under en arbetsdag och sen ännu en arbetsdag hos Rotary, det gör jag inte. Dom prominenta rotarymedlemmarna tog sej nog inte till sina samhällspositioner genom att jobba gratis. Här är ett tidningsfoto när jag cyklar till kolonistugan med checken från Rotary (då höll jag ett kortare föredrag).
Ungefärliga anteckningar från möte i Landskrona stadshus, rum 601. - - - Erik av Pommern grundade 1413 inte mindre än två städer: Landskrona och Kerteminde på Fyn. - - - - Landskronas borgmästare var på skojigt humör och berättade att 600-årskolossen kanske inte lyfter, men det bär. Kanske det. Sen läste han egenhändig rimmad vers, något om vals och att sjunga och ge hals - - - Sedan sjöng vi (nja, vi och vi) en nykomponerad landskronasång som doftade Brasses enmansband, om ni minns. - - - Sen kom chefen från Helsingborg och berättade om hur jobbigt han hade det. Han pratade även om symbolik, att valv bygger man sten för sten. Sen pratade han om saker han gjort i Helsingborg, och något om Höganäs, något om Ystad. - - - Min systers svärfar, veteranbilslegendaren, berättade att han mycket riktigt kallades Legenden Lundgren, han var rolig, underhållande. Skön, som Christin sa. Ja. - - - Jag tycker mycket om Landskrona, en annan gång i stadshuset fick jag stadens kulturstipendie tillsammans med Othman Karim och en trumpetare som kan ha hetat Alf.
Tisdagens möte igen: En man pratade om Landskronas Walk of fame som sponsras av Frimurare och Rotary, inspirerat av Los Angeles. Vi fick se en sten med Tycho Brahes namn. - - - KUNGEN KOMMER!!!!!!! 20 mars, Silvia sjuk (obs min spekulation) - - - Sen var det Rotary igen, och S:t Knutsgillet som ska få ett torg utanför bibblan, jag skulle rösta för Jesper Svenbros torg, men det går inte. - - - Chefen: JAG JAG JAG, jubeldagar, Kul i juli, JAG JAG JAG, långlördag, lönehelg, cityhandlarna ska bli glada. - - - Vägskyltar. "Där ligger torget, där ligger Walk of fame", här ligger jag och sover. borrmaskinen borrmaskinen. - - - Power point, At betyder Att. - - - Vi gör det tillsammans! Marknadsför marknadsför, Jubileumstouch betyder samarbete med näringslivet. - - - Jag tänker på TV-serien Starke man. - - - Jag ser fram emot museets utställning Musikstaden Landskrona. - - - Chefen presenterar PMS, dvs Per Mikael Svensson, några uteblivna skratt. - - - Jag försökte undvika den här typen av påtvingad lång genomgång redan i skolan. Nu sitter jag här med ändan fastspikad i vagnen. - - - Mångkultur, mångfald, kungamiddag 150 gäster, inte en invandrare i den kvava luften. - - - Svensk militärkulturhistoria, karoliner, beredskapstiden, 1800-tal, musköter, 21 skott, tidstypiska uniformer och, i vissa fall, mustascher. - - - Stoppa pressarna! Landskrona blir första stad i Sverige som har skolavslutning på NATIONALDAGEN, man börjar prata om, wait for it ... Just det: syttende maj syttende maj syttende maj, ÄR INTE DET VÄRT EN APPLÅD: FÖRSTA STADEN I SVERig... nationaldagen bla bla bla. - - - Och Landskrona cykelklubb, Landskronabygden runt. Det ska jag försöka vara med på. - - - Det var flera saker som var intressanta, men nu är detta en gång för alla en gnällblogg. - - - Här ser du tidstypisk bebyggelse i Kerteminde för några hundra år sen, ca 5000 invånare, en kvinna tillhörande delegationen hade svårt att ta kött från buffén som var fredagslunchlyx de luxe.
Bing Crosby, finns det inget bra tributeband som bara lirar Bing Crosby, en sann skatt.

No comments: