Tuesday, October 16, 2012

Den sommaren?
Det gick några månader innan jag klippte av byxbenen på dom där armybrallorna som vi alla ägde någon gång i våra liv. Då hade jag redan tröttnat. Men under den sommaren, -93 tror jag, togs det ett foto på mej i svartvitt utanför en bensinmack i något som skulle kunna vara Gärsnäs, när jag bar dom byxorna och en röd skjorta. Det var kanske inte Gärsnäs, men i alla fall ganska nära Simrishamn. Det var Rickard, Malin och jag, på landsvägstur i den lilla blåa bilen som var gammal. Den hade ett namn, men jag har glömt det nu. Möjligen var det Lilla Blå. Det verkar inte otroligt. Möjligen var det min lyckligaste sommar, antagligen inte. För jag minns bilresan hem från Västervik, vi hade blivit bortkörda, förbjudna att sälja dom lersmycken som Mia och Malin tillverkade. Malin och jag i bilen genom Småland, dimmig natt och morgon. Då kom älgen och jag ropade: "Sakta in!" och hon saktade in och efter honan kom en kalv. Har du sett en älgkalv? Dom är ganska stora, i dimman i den trötta morgonen på småländska höglandet. Det var bara noja sen och jag hade några folköl och ville dricka fortare men visste att Malin skulle bli arg då. Förresten, det var nog sommaren -94, vår sista sommar tillsammans, den var inte lika rolig. Sommaren -93 däremot. Det var ju då när Rickard och jag åkte Renault, sov på hamnplanen i bilen och kom åt handbromsen i sömnen och hade inte någon av oss vaknat när vi rullade, hade vi legat på havets botten än i denna dag. Det var då när jag lånade 200 spänn av Lars Demian och han och Johan Johansson och Stefan Sundström var unga nya och fräscha (nåja) och underhöll i den där slottsruinen. Fast det måste ha varit -94, för det var VM i fotboll. Det var väl båda åren, för vi besökte Västervik varje år, då, första halvan av 90-talet. Rickard var juridikstudent, jag var författare in spe och Malin konstnär. Och när vi körde hem var det söndag och vi stannade för att bada, kanske på österlen, det var Kånken-somrarna utan lägenheter, när vi övernattade lite här och där. Och Henrik Schyffert var programledare för Hassan, hela dagarna, hela somrarna.
Eller den sommaren?

No comments: