Wednesday, October 31, 2012

I åttan eller nian läste jag Ulf Lundells Jack. Jag tyckte framför allt att livet, att tiden, att hungern han skrev om var skön. Någon som satte ord på min längtan, placerade den på mytiska platser, Stockholm, Gotland, gamla fria stugor från en annan tid. // Mina föräldrar har alltid läst böcker. Jag minns att mamma hade snygga Delfinpockets: Hemingway, Steinbeck och Wodehouse. Pappa hade en tjock grön inbunden bok med samlade Dan Andersson, det var där jag läste Omkring tiggarn från Luossa. Detta Luossa, denna längtan bortom bergen. // Men jag hittade nog ändå inte min egen litterära väg hemma, obstinata tonåringar gör sällan det, men jag sporrades, förstod rikedomen i att läsa. Det fick jag hemifrån. // Jag vill minnas Jesper och Rickard som inkörsportar. Och biblioteket på Gullstrandsskolan i Landskrona, biblioteket i Folkets hus. // På drift. Denna verklighetens drömda värld, iväg iväg, alltid bort, alltid på flykt. Mitt drömda Denver, mitt drömda San Francisco. Det vilda, Mexiko, plocka apelsiner, äta apelsiner, dricka apelsiner, bada i apelsiner, ligga naken med någon bland fruktkött och skal, trampa druvor, bada i druvsaft, dricka sött vin, surt vin, och sen vidare vidare. // Mitt ex av På drift är från nämnda skolbibliotek, Margareta var bibliotikarie och jag tror att hon var en sån, om bara en, om bara en bångstyrig pojke fastnar i litteraturen, en varje år, så har jag lyckats. Så romantiserar jag. // På drift. Den har jag läst den har jag läst och läst. // Och fråga L.T. Fisk var han mötte Lars Ahlin och alla andra, fråga Jonte i Quit your dayjob var han mötte Burroughs. Jo, i det murriga stadsbiblioteket i Folkets hus. // Att läsa Junkie, eller Tjacket som den hette på svenska, eller Nere för räkning i Paris och London, är stora stunder i mitt unga liv, och fortsätter vara nu när jag är äldre. // Så, ungdomar, allt jag varit nära: romantik i alla former, längtan bort, alkohol och destruktivitet, allt kreativt, ödmjukheten, drygheten, skrävlandet, avbönerna, är sidor av samma mynt, den, i dagens robotsamhälle, så förhatliga litteraturen, den och rocknrollen.

2 comments:

MagnusJ said...

Mycket bra formulerat. Den texten skulle gjort sig alldeles utmärkt på Sydsvenskans Kultur. Med anledning av "Litteraturutredningens betänkande" alltså.

Jonas Bergh said...

Kul, tack.