Friday, October 05, 2012

Jag har bott i Malmö sedan 1994 (förutom två år). Mina böcker har handlat om Malmö och Landskrona. Jag gav ut min första bok 1998, då bodde jag i Malmö. Då hade jag i fyra kanske fem år skrivit för Kvällsposten ibland. Stephan Linnér som var kulturchef tyckte om att hjälpa oetablerade författare på traven. Skrev man skit blev det inte publicerat. - - - - Jag växte upp med framförallt tre tidningar: NST/Landskrona Posten (som nu tillhör HD), Sydsvenskan och Kvällsposten. - - - - I början av september hade jag släppfest för två nya böcker. Kvällsposten hade fotograf och journalist på plats, gjorde ca en vecka senare en intervju samt recenserade böckerna. Precis som HD som hade en intervju och recenserade dom två böckerna och en ny författare från Landskrona, vars bok jag recenserat för Kvp där jag nästan alltid får recensera nya prosaförfattare på små förlag när jag dyker på någon. Samma sak finns det flera som gör i HD. - - - - Precis som HD och Kvp och flera andra lokala tidningar (som har intervjuat, skrivit) har Sydsvenskan fått information och recensionsex i god tid. - - - - Jag är ingen storfräsare men heller inte någon buskisartad bygdeförfattare. Jag har publicerat elva böcker. - - - - Christel Persson på Kvällsposten verkar ha tagit samma ansvar som Stephan Linnér tog, det är självklart att lyfta fram lokala författare. - - - - Sydsvenskans kultursida då, undrar du? Ja, det gör jag också.

2 comments:

Anonymous said...

Den som gapar mest...
Stämmer liksom inte in på din profil

Jonas Bergh said...

Jag förstår inte vad du menar.