Friday, October 19, 2012

Jag var mycket förtjust i Rasmus Klump som liten. Han och Pingo, och, inte minst, sälen (?) Sälle, hittade på så mycket skoj, var så kreativa. Hur lätt som helst svängde dom ihop en husbåt och gav sej av. Dom inspirerade min bror och Hans och mej, vill jag tro, när vi tillverkade våra flottar (någon med hus) på 70-talet. Och den där pelikanen som hade allt möjligt i gapet. // Jag är helt yr i päran. Gör ägg och bacon med tomatsallad till mej själv och barnen till middag. En vanlig tacofredag. Dåligt föräldraskap. Men i morgon blir det nog Rasmus Klump i Köpenhamn. // Och Doobidoo blev förstavalet för att slippa Idol på fyran, för att slippa reklam. Och jag är ett barn av min tid. Jag blir stressad av program som inte har reklam, jag är en produkt av vårt sjuka produktsamhälle. // Rasmus Klump. // Man blir vad man äter, produkter. // En bra produkt är Nina Lekanders nya bok Hästar, män och andra djur, den dåliga titeln till trots. // Och den Claes som hon skriver om, är samme Claes Carlsson som spelade i Eldkvarn under kokaindagarna, han har även tutat i luren i Ebba Grön, och det är inte så många som vet: Ur det bibliotek som finns i Henning Mankells hus utanför Sveg, var det romanen Lång fin blond av denne Carlsson, som jag först plockade fram och läste i bastun, i våras. Och en gång fick jag den romanen för recension, men hade inte råd att läsa, sålde den för en öl eller två istället, tidigt 2000. En bra bok. Rolig och allvarlig. Men det verkar gå i familjen, Claes Carlssons och Nina Lekanders nu upplösta familj, att ha dåliga namn på böcker. // Man kan kanske säga att titeln På väg till Charlotta Anderson inte är särskilt spännande. Men det är en bra titel, åtminstone tre av fem, ja, fyra, tycker jag. Jag har någon titel som är snyggare, men inte bättre. och om du har missat det, så stavas alltså Anderson utländskt, med endast ett s. Så jävla bra. // Jag skojar denna fredagkväll. Roligare än så är jag inte. // Vill ni ha kul får ni söka efter Peter Apelgren på Youtube. Men inte ens han, inte ens han, fick mej att skratta under Doobidoo.

No comments: