Monday, April 12, 2010

Landskronadirekt slår ett slag för buskisen

Först, en möjlig förklaring till min oförståelse, en anledning till att jag skriver nedanstående inlägg: Jag har inte druckit kaffe på ungefär fem år (jo, en gång i Spanien och en gång i Glumslöv). Det enda café jag besöker är Ölcaféet i Malmö. Jag tycker att cafébesökare i stor utsträckning verkar vara lata och snåla människor. Jag besöker dock caféer i till exempel Frankrike, Spanien och Portugal. Där går det undan för kaffedrickarna, en minut, kanske två, sen ut igen.

Jag läser den i sin genre utmärkta www.landskronadirekt.com i princip varje dag för att uppdatera mej om Landskrona och för att bli lättsamt underhållen, inte för att fördjupa mej. Härförleden skrev Direkten om någon gök som kallar sej Kaffehörnan. Han är visst en bloggstjärna, populär. Något för Landskrona att vara stolta över.
Kaffehörnan blir av intervjuaren berömd för sitt kändisskap, sedan låter det ungefär såhär:
"Man kan ju till exempel undra hur många som har läst Jonas Berghs senaste bok?"
"Vem är det", frågar Kaffehörnan.
"Precis", säger intervjuaren.

Sen går jag in på bloggen och den där Kaffehörnan kanske skulle ta och läsa lite mer och dra i sej mindre kaffe, det är en usel blogg för någon som är intresserad av substans och acceptabelt skriftspråk. Men, som Valfrid Lindeman sa: Tomater och ägg, det kan man ju alltid sälja, så det gick ju med vinst det med.

Inget ont om det lättsamma, allt ska få plats i vår herres hage. Da Capo och Melodikrysset är två radioprogram som jag högaktar i den lättare skolan. Reklamradio som ju drar in mycket pengar (kvalitet?) klarar jag inte av att lyssna på.
Jag brukar tycka att valfrihet kan vara jobbigt. Men tur ändå, tänk om man endast kunde välja Kaffehörnan och Landskronadirekt när man var på jakt efter god underhållning och fördjupad information. Då hade världen smalnat av snabbt till tonerna av en smäktande ballad av Tomas Ledin.

Och till frågan: Mina tre senaste romaner har sålt mellan tusen och tretusen exemplar var. Böckerna lånas ungefär femtusen gånger per år på biblioteken runt om i Sverige. Så får man själv räkna ut ungefärligt antal läsare om man är intresserad. Men det är garanterat färre än dom som väljer att ta en god kopp och prata strunt ett slag med Kaffehörnan.

Till Killor with love ges ut i en liten upplaga på ett litet förlag. Jag har skickat ett pressmeddelande till Landskronadirekt, det torde ha anlänt ungefär samtidigt som dom sörplade kaffe med Kaffehörnan.

10 comments:

Jonas Bergh said...

För ordningens skull måste jag säga att Kaffehörnan gör "filmer" också, jag betygsatte bara den skrivna bloggen. "Filmerna"? Jag har bara sett tre stycken, det var inte min kopp te. Men kanske din kopp kaffe.

l.t. fisk said...

Lyssna inte på dessa klentrogna arroganter. Dock i försvar för somliga cafébesökare: det är som bekant skillnad på cafébesökare och cafébesökare. Jag var förr i världen en mycket frekvent cafébesökare. Jag inbillar mig att jag gjorde ungefär samma saker som när du gick och satte dig på lokal. Läste en tidning, läste en bok, skrev. Skillnaden var väl att när du sörplade öl, sörplade jag kaffe. Möjligen är jag lat, det kan mycket väl vara så, snål vill jag däremot inte riktigt kännas vid. En lärdom som jag tog till mig, troligen vid ett cafébord, var just detta: bildningsföraktet också är en arrogans, liksom det elitistiska värderingar. Problemet med sådana gäss är att man kan hälla hur mycket vatten på dem som helst, de förblir torrbollar. Stängda människor förblir stängda och även om de är skrivande människor - gudbevars - som bloggar - häpp! - så tänker de inte själva, för då finns den överhängande risken att man blir osäker och osäkerhet vill man till alla pris undvika. Vad vill jag säga med det här. Inget särskilt. Kanske att cafébesökare visst kan vara lata och snåla, men att alla i alla fall inte är som Kaffebönan - som jag verkligen inte tänker gå in och läsa alls, så kaffedrickare jag är - och att läslusten faktiskt kan infinna sig just där. Själv läste jag din och Thomas Mer Blues från Landskrona i sängen och jag blev oerhört berörd.

Jonas Bergh said...

I Göteborg fanns det ett trevligt café, Flygarens Haga. Där kunde man dricka öl.
Vad det gäller snålheten tänker jag på hur det var på Möllevången innan högskolestudenterna tog över och caféerna poppade upp överallt. Då tog kaffedrickarna bästa platserna på puben och satt i timmar med gratis påfyllning efter gratis påfyllning. Om jag någon startar en krog eller bar ska påfyllningen vara dyrare än första koppen för dom som inte äter eller dricker fort nog.
Jag tror inte att LA-Direkt är arroganta, dom ville bara skoja till det, som jag. Kaffehörnan verkar vara ... snäll.

Thomas H Johnsson said...

Du, Fisken, hoppas allt är bra. Är skivan klar. Skulle vara kul med ett exemplar ...

Thomas H Johnsson
Box 122
261 22 Landskrona

Ha det fint så höres vi.

T.

l.t. fisk said...

Aha. Där ser man.

Thomas. Den kommer. När den är utskriven.

Magnus said...

Jag kan inte tänka mig att denna Kaffehörna, såg mer ut som en kanelbulle faktiskt tycker jag, menade annat än just det han sa. Han vet inte vem du är och vad du gjort och inte tänker han heller ta reda på detta. Ingen underfundig ironi eller sarkastisk arrogans. Det ligger nog inte för honom. Tack och lov ...

Det är bättre att ställa sig i ett rapsfält, sätta på kameran, kommentera att det är väldigt gult, skratta hysteriskt och sedan som punchline dräpa till med "allt som fattas nu är en kopp kaffe" ... jag fattar ingenting, mer än att världen är galen.

Jonas Bergh said...

Inget ont om Kaffehörnan, det är sökert precis som du säger Magnus.
Om det nu finns någon arrogans, vilket jag inte tror att det gör, så ligger den hos intervjuaren från Landskronadirekt. Snarare ogenomtänkt "journalistik" kanske. Att jämföra en illa skriven blogg med inslag av buskisvideor med böcker som tar år att skriva. Att jämföra underhållning för stunden med böcker som har en livslängd på flera år, böcker som vissa läsare blir berörda av, på riktigt, som kanske får någon att omvärdera något, det är bara löjligt.
Inget behöver vara bättre än det andra. Men man säger ju knappast att McDonald är mycket bättre än en Michelinkrog bara för att McDonalds har ofantligt många fler besökare.
Fast det kanske är så det ska bli i det allt mer infantiliserade samhället. Man ska vara stolt över ett ytligt levnadssätt och håna dom som vill fördjupa sej i viktiga frågor. Och vill Landskronadirekt vara lokförare på det tåget, fair enough. Jag väljer, utan att sticka näsan i vädret och tro att jag är något, ett annat transportmedel.

Magnus said...

Vi ska alla vara förbaskat tacksamma att det ännu finns människor, numera på ganska lättvindiga grunder benämnda elitister, som vill fördjupa sig och inte bara väljer den lättköpta men ack så tunna ytan i en tid som premierar dumheten och det "enkla nöjet". Ett samhälle utan analysförmåga eller vilja till eftertanke är ett farligt samhälle.
Det finns absolut ingen regel som säger att det fördjupade ska vara mindre roande eller torrare än det ytliga. Skillnaden är att man för att tillgodogöra sig poängerna i ett resonemang kring lite vidare begrepp måste anstränga sig en smula och möjligen även rucka på sina invanda mönster.
Jag åker med dig om det är ok ...

jonas said...

Du är välkommen, bara man får ta en dans på Vejby ängar då och då, till handklaver och harmonika.

Magnus said...

Lite lättsam underhållning ... jo men, glädje är aldrig fel. "å alla töserna va där å me pågarna i vilda svängar över tiljorna de bär ..."