Monday, April 10, 2006

Vägen till det nya, tillbaka till det gamla, Röstånga och Ask och Landskrona

Det började med blockflöjt. Och inte ens det är sant.

Det började julen 75 eller 76. Det började med att jag tittade på baksidan av gitarren som jag hade önskat mej så starkt. Det började med att jag tyckte att den var så vacker bakifrån. Om Danne hade varit här nu, så hade vi kunnat skoja länge om det. Om jag hade velat, hade jag kunnat berätta om min fru.

Men nu pratar jag om en gitarr, en Landola en julafton. En något mindre än normal, men ingen barngitarr, som jag fick den där julen på sjuttiotalet.

Bo-Lennart var lärare. Jag var för liten. Jag var för lat, nä, jag var för rastlös. Jag ville göra något annat än att spela tradiga låtar. Det visste jag inte då, jag ville skriva själv.

Så spelade jag blockflöjt, det var lättare.

"Lätta på pedalen, i Nackarpsdalen", sjöng Torsson i biten Hej kontinent på en samlingsplatta för ett tiotal år sedan.

Johanna parkerade vår lånade gamla vita Renault i dom trakterna, i Röstånga. Nils mötte upp på Ica´, gav oss nycklar till vandrarhemmet, men inga lakan. Så det blev till att lämna det stora gamla huset från förr och dra ner till stationshuset för att få dom där jävla lakanen. Sen somnade vi nästan framför Landet runt på teven som var liten och hette Super Colour, på en väldigt blek nivå.

Häng med nu. Windy började spela gitarr när vi gick i fyran eller nåt. Jag tog upp det igen. Först hade vi Nisse, sen blev Stickan vår lärare. Några nya började och slutade varje termin, dom pallade inte med att det var jag och Windy som bestämde. Förutom Björn (Sune), men det skulle göra den här historien ännu längre. Om att trumma Biff Biff Biff, med lök, och sånt, fel.
'Men Stickan. Han hade skinnväst och bodde i Ask. Han introducerade ackord istället för klassiskt skit. Han introducerade Ola Magnell, Björn och Mikael, Nationalteatern. Han introducerade Juanita, som öppnade en hel värld för mej. Som fick mej att förstå att mycket av det jag hörde talas om vid dom vuxnas bord, om att var och en ska klara sej själv och inte kvida, att det bara var en halv sanning. En sanning som saknade empati. Det gjorde Stig.

Vi kom in i det gamla stationshuset och jag blev nervös av hippievibbarna. Och då är jag ändå en människa som har gjort och tänkt mycket som hippiesen har gjort. Jag har tyckt mycket om stora delar av den ideologin, jo, jag gör det fortfarande.
Men jag blev ändå skeptisk bland alla omaka prylar och självsjälvservice och lekrum långt ifrån Ikeas bollhav.
Men bara som en fjöntig försvarsmekanism.
Det blev så varmt i det gamla stationshuset. Det blev så varmt och blandat bland åldrar som bara sant intresse kan göra.

I maj 1985 spelade vi, Windy och jag, vårt band QK på Pilängsgården i Landskrona, en fritidsgård i utkanterna.
Den spelningen gav oss en andra dag i studion som ABF var med och drev. Vi cyklade genom Karlslund en morgon i juni. Nervösa som fan.
Sen spelade vi in sjutton låtar. Jag sjöng och spelade lite gitarr och orgel. Windy spelade gitarr och lite orgel. Stickan spelade trummor i sin skinnväst.
Det var så, när vi satt i dom skitiga fåtöljerna och var femton år och hörde inspelningen av Engångs i högtalarna, att vi rös ordentligt.
Sjutton låtar, demon, Ett skrik i natten, som blev en minor classic i LA.

Jättegod mat som man hämtade själv i Röstånga. Vi satt tillsammans. LT Fisk och hans fru, jag och min fru, och en snubbe och en tjej från Fridhems Folkhögskola. Sen kom Thomas och Amy. Sen kom Janne och Mia och pupillerna blev mindre.
Och ner i källaren. Och just innan jag och LT skulle upp på scen gick jag ut för att röka (som jag gör sällan, men ibland). Då kom en man fram och sa hallå Jonas. Hallå, sa jag tillbka.
Och jag kände igen rösten.
"Ska jag känna igen dej", undrade jag.
"Jag vet inte", sa han och hade skinnväst, men inget långt krulligt hår. "Det är ju tjugo år sen"
Och på vägen till Röstånga hade vi passerat Ask. Och jag hade berättat för Johanna om min gamle gitarrlärare, som introducerade, som spelade trummor på vår demo.
"Bor du i Ask", frågade jag.
Och det gjorde han ju. Så det var Stickan, Stig, i skinnväst. Han är kartarkivarie nu, och släktforskare.

Äh, jag pallar inte mer nu.
Men det var en förbannat trevlig kväll. Jag och LT rockade röven av högern, på vårt sätt.

8 comments:

Anonymous said...

Oj, Stig Pettersson, fan vad kul. Och lite scary, jag spelade Juanita på min Landola igår, för första gången på åratal.

Anonymous said...

Jodå, jag skulle hälsa till dej. Han hade läst Och fortsätta vidare bort, köpte det enda exemplaret jag hade med av Sonny och Karola. Han bor i föräldrahemmet i Ask, som för övrigt var den första Fridhems Folkhögskola. Han hade kommit ner till femtonhundratalet i sin släktforskning och var släkt med flera människor på den roliga krogen i Röstånga.
På tisdag smäller det!

Anonymous said...

Förresten, jag tog även upp det enda bråket jag minns från den legendariska inspelningen. När Stickan vägrade spela trummor på låten Kung Khalid, där en del av texten gick: "Kung Kalid av Saudiarabien, har köpte en lustjakt för sjutton miljoner, folket lever i svält och nöd, kämpar febrilt för sitt levebröd." Det var väl okej, tyckte Stickan, det var du (Windy som hade skrivit texten). Men när den i refrängen gick "hur ska vårt land kunna konkurera, när arbetarna bara vill ha mera", då ville inte Stickan vara med. Men givetvis hade han inget att säga till om
Han hade bandet kvar, vi sjöng delar av Balladen till min bror tillsammans, min legendariska knarksocialrealistiska tolkning av Slades hymn My oh my. "Han dog av hasch och LSD, det var du som fixa de, min bror är död tack vare dej."

Anonymous said...

Står för det än i dag, Kung Kalid-texten håller inte måttet, den rimmar inte bra. Kul att höra av er.
/Stig

Anonymous said...

Det var från början en uppgift vi hade när vi gick i åttan eller nian. Operation Dagsverke. Man skulle samla in pengar till kampen mot aparteid i Sydafrika. Jag och Windy skrev varsin låt. Min hette Människorna i Södra Afrika. Refrängen gick: Människorna i Södra Afrika är fångar i sitt egte land, människorna i Södra Afrika lever i ett hav av sand" Den gjorde vi en reggaeversion (eller nåt) av i den där studion -85.
Jag har senare fått höra att det inte finns några öknar i Sydafrika (men i Södra Afrika, kanske?) Min pappa var mycket förtjust i den texten. Vi drog in en hel del stålar utanför Åhléns i LA i alla fall.
Mycket kul att höra av dej också, Stig.

Henrik Pettersson said...

Hej

Hörde låten "Balladen till min bror" nån gång på 80talet tror jag. Går det att få tag på nån inspelning idag?

Windy said...

Om det är någon som har en inspelning kvar av "Ett skrik i natten" så hör av er till mig eller Jonas. Jag lovar att digitalisera bandet och lägga upp resultatet på någon fildelningssajt så att alla kan ta del av mästerverket.

Windy said...

maillänken fungerade inte. Maila till jonas.nordstrom@gmail.com om du har kvar en kopia av bandet och precis som jag tycker att fler borde höra det. Som ett tidsdokument.