Sunday, November 04, 2007

Jag älskar att vara uppe på natten, lika mycket som jag älskar att vara tidig på morgonen, men huvudet tungt, men sinnet ungt. Hur är det med daj, Kaj?

Det börjar alltid med en skakning på nedre däck. Det är en förutsättning för att fortsätta läsa. For you med Bruce Springsteen. En annan man i en annan tid. Och det som är bra nu är bra nu. Och det som var bra då var bra då.

Och det dåliga? Var det bara dåligt? Lärde du dej verkligen ingenting?


Det började skaka nånstans bland slöddret på nedre däck. Elsa bara skrattade.
Sen spydde hon ner färjans heltäckningsmatta och sin egen tröja, brallorna.
Man ser sitt barn såras i striden som bara var på lek, och först efteråt förstår man allvaret och vill förklara: Livet är såhär, men ändå fullständigt underbart.
Och den unga Anna sov hela tiden medan vi andra koncentrerade oss på horisonten.
Båten gick mot Allinge på Bornholm, och dom pratar ett annat språk där.
Jag vet inte med öarna. Om man ska vara så rädd för det inskränkta.
Man ser vårt skepp i bakgrunden. Echoman, vår pirat till inhyrd kapten var kvar. Vi ville sträcka på benen inför färden mot det förlovade landet.


Elsa ville bada. Klart. Och vinden var vild men lugnare bakom staden. Johannas gummistövlar var nästan onödiga.


Man kan se det nu, Sandy, the aurora is rising behind us. Om man, som jag, är kristdemokrat in absurdum, det vill säga.
Man kan se det nu. Efter havsbuffén, räkorna, laxen. Allt det andra, fiskarna, brödet och vinet åt oss utgjutet. Tredje gången i mitt liv som jag betalade med kort.
Man kan se det nu. Att vadhannuhette snodde båten och for iväg.
Man kan se det nu. Flaskposten som en sista desperat handling innan lugnet kommer, min nådige vän, sjunker som ett mjukt moln i din mage. Hemma. Vi pantar flaskan istället.

Vi stannar här nu. På Bornholm pratar man en annan sorts danska.
Vi stannar här nu, låter det vindpiskade vattnet bli till is på våra fönster under vintern. Mindre salt, mera is.
Jag ska skriva dom där deckarna som ingen kommer att förstå. Nothing new in the universe. Bara att det skakar mindre här, på upper deck. Och välförsäkrade. Och kärlek.
Alene i Allinge.
Det ligger en bra bodega med biljard en halvtrappa ner uppåt vägen.

No comments: