Wednesday, December 19, 2007

Litteratur för förändring

Det började i Jönköping i slutet av åttiotalet. Lärarhögskolan och en av tre skåningar bland pizzeriorna utan alkoholtillstånd. Dom frireligiösa innebandyklubbarna.
Lärarhögskolan. Flera trevliga skolkamrater. Men inget för mej.

Och filosofi i Lund när Malin och jag bodde i ett studentrum på Helsingkrona. Den koppen te smakade inte heller gott.

Idag recenserar Karin Nykvist nyutgåvan av Heinrich von Kleists roman Michael Kohlhaas. Jag minns en bra bok. Jag minns Rolf Yrlid som pratade varmt om denna bok. Om den marxistiska litteraturanalysen. Om den realistiska prosan som man skulle läsa och sen gå ut och göra större eller mindre revolution. Såhär kan det ju inte se ut!

Jag låg i min etta med sovalkov i Landskrona och läste klassiker, fantastiska böcker, men någonstans försvann ändå lusten när jag läste av tvång. Mina studier på högre nivå blev aldrig särskilt lyckade. Jag hamnade på folkhögskolorna istället.
Och nu är jag här och läser Harry Bernsteins Den osynliga väggen och Slas Blå måndag.

Idag recenserades Ett hål i huvudet ... positivt i Skånskan, tack för det.

No comments: