Tuesday, August 26, 2008

I do like mondays

Man tänker på förr.
Man tänker på söndagkvällarna som gick över i måndagmorgon.
Man minns dom där nätterna i Jönköping efter en folkölsbilfärd upp i regnet, när man bara ville vara i någons famn. När man bara ville stanna. När man vaknade mitt i natten i lägenheten som man delade med två tekniska gymnasister. Måndagmogon klockan fyra och man stod i duschen och trodde att det var ett hotel längs Nissastigen.

Och timmerbilar timmmerbilar timmerbilar. Strålkastare som bländade trötta unga ögon. Det var aldrig mina dagar. Det var aldrig min stad. Kanske bastun med Mats när jag förlorat pengar på golfbanan. Kanske bastun med Jonnie i Råslätt. Det är i bastun man svettas ut ångesten, och på toaletten.

Man blir äldre. Två ungar till dagis, sen cyketuren längs havet. Centralen och tåget och huvudet mot rutan. Hoppa av på Nörreport och gå åt andra hållet. Man tar en ristedhotdg med det hele. Extra Bladet har satt bikiniöverdelen på pigerna. Men massageannonserna fyller sida eter sida. Funchs vinstue med en svenska kvinnan bakom bardisken, hon som ser ut som en dansk kvinna bakom en bardisk.
Superlight blandad med hof. Tidningar och skrivboken. Tänker på den där snubben som bara snubblar runt.

Om några veckor ska jag åka till Portugal i några dagar. Jag ska trava runt och läsa och skriva. Det salta havet ska nog gå att bada i. Grillade fiskar och grillade kycklingar. Jag ska köpa ett par nya ökenkängor, kanske, ocm det får plats i min lilla packning. Jag ska bara ha handbagage. Jag ska bara ta båten över Tejo, bussen till Sesimbra. Och på fredagen ska jag till tillbaka till Lissabon och träffa Johanna.

Man tar sin passivt inrökta lekamen och går till botaniska haven, sitter på en bänk och gnider kavaj, byxa, skjorta och skor mot väldoftande blad. Sen en halvtrappa upp till nära fönstret, dörren är öppen. En dansk sosse har fått cancer, igen.

Det är så nära. Det ligger alltid något bakom hörnet och lurar. Det kan vara en krokodil som hoppar högt och biter snabbt.
Idag fick jag ett mejl från en sverigedemokrat, en insändare till DN. Hoppar lågt och biter slött.


Valmöte utanför Konsthallen i Landskrona

2 comments:

Anonymous said...

Hej!

Bra blogg. Du skriver fint. Jag gillar verkligen det.

Om du vill ha tråkigt en stund, kan du kolla in min blogg:

http://bjornsalldelesegnabloggommusik.blogspot.com/

Anonymous said...

Tack.
Jag ska kolla.