Monday, October 13, 2008

Rädda barnen!?

Imorgon, måndag, i Folkets hus i Landskrona, klockan artonhundra, ska jag hålla föredraget Frihet innanför ramarna?

Det var Kulturnatt i LA i lördags. Jag och Windy tog en sväng, Bok o Papper och museet, men det blev mest krogen. Det var en fin kväll.
Igår, söndag träffade jag Staffan, han berättade historier. Han berättade bland annat den om dom två fyllehundarna, som han sa, han hade hittat sovande i ett militärtält vid Norreborg på Ven. Det var Janne och jag.
Han berättade även den om nunnan, varsarbetaren och busschauffören.
Och den om Ninja Turtles-maskerna och poliserna med dragna vapen.

Jag lyssnar på Da Capo i söndagskvällen. Längtar efter Edvard Persson och den rättskaffens tiden som bara fans på film. Kalle på Spången. ”Mor, hallå, låt nu spiddekagan stå, om han kommer.” Till melodin Stormy weather.

Vad ska man säga om landskronadokumentären. Ytlig. Att försöka utpeka en stad och dess invånare till något som inte ser ut så, nyanslöst.
Staden där alla gett upp, där det råder krig mellan etniciteterna. Din late filmare. Om du bara hade orkat ... eller ... förstått ditt jobb.

Idag, måndag, ska jag inte hålla föredraget Frihet innanför ramarna? Det blev inställt, inte av mej. Jag får halva lönen och andra halvan när jag, om jag, håller det någon gång. Jag ber att få återkomma. Det är ett bra föredrag. Jag får dra det på krogen någon gång.

Vi såg Eldkvarn i torsdags, förresten. 4,1 i betyg.

Nu drar jag till Köpenhamn och skriver bok istället.

3 comments:

Windy said...

Kommer du till "derbyt" ikväll då?
Eldkvarn får max 4.0, och Hildesborgsbacken är alltid seg på cykel efter midnatt.

Anonymous said...

Som du nog märkte kom jag inte till derbyt, om du var där. Jag är ingen medgångssupporter, har bara tappat lusten. Och är förkyld som bövelen.
Hildesborgsbacken är grym, påminner mej om backen norr om Sjöbo när jag var på väg hem till Vollsjö efter matcherna för, lastbilarna från Polen som dundrade halvpackade förbi.

Windy said...

Jo jag var där, och cyklade hem med svansen mellan ekrarna.