Sunday, March 29, 2009

Norrland

Jag lämnade våren i Malmö för ett Stockholm med mindre vind, mildare på ett sätt. Det var torsdag. Sen kom snön, och Johanna med flickorna. Dom hade verkligen rest från våren till vintern. En sorts skånsk vinter, meningslöst snöfall i massor som hade smält till bara slask redan när det landade. Mina ökenkängor passade inte in. Jag passade inte in. Mer än på krogen/caféet där det mest fanns svarta och latinamerikaner, och en inflyttad göteborgare som jag pratade med. Där var vi alla främlingar. Där satt jag och skrev/redigerade en annan mans romanmanus på datorn. Ett roligt och konstigt jobb. Ett spännande och inspirerande jobb.

Nu sitter jag i en lånad lägenhet på söder, i Norrland. Ett annat tempo i Stockholm, jag blir nervös ibland. Det finns många skillnader i vårt avlånga gamla Svedala. Och många trevliga, olika människor överallt. Och många mindre trevliga.
Bestämde träff med Karin på ett ställe vid Mariatorget, för att jag säkert skulle hitta. Det gjorde jag givetvis inte, mitt lokalsinne är bristfälligt men optimistiskt. Rickard var med och ledde den blinde rätt, av en händelse.

Några av mina böcker har blivit talböcker för biblioteken, jag hann inte ens titta på den första förrän jag fick en mild utskällning av biblotekarien. Men nu ska min senaste roman bli mp3-ljudbok, den kan man skaffa så småningom om man känner till hur det går till.

Jag ska gå till Hotell Malmen snart, det som Just D skaldade om när det begav sej. Vi ska bo där inatt. Johanna är med flickorna på konfirmation, hennes släkt, vi träffade dom igår också. I Bromma tror jag. Dom är trevliga. Men idag vill jag ha några timmar för mej själv. Jag vill jobba med romanen som en annan man har skrivit, jag ska vara medförfattare. Jag får betalt, men det är inte ett jobb, det är mitt liv. Litteratur och bra musik. Jag gör inget som jag inte kan stå för.
Ja, visst, min familj också.

5 comments:

Tommy Enström said...

I Hedengrens bokhandel vid Stureplan såg jag "En sång för Sonny och Karola" idag.

jonas said...

Det var ju roligt, eller sorgligt? Då är den ju inte såld, såvida inte du köpte den?
Personligen tycker jag att den boken är värd en större läsekrets. Till exempel en pocketutgivning, men det ville inte förlaget. Och En bok för alla har, som vanligt, inte svarat på min förfrågan.

Tommy Enström said...

Jag har redan ett exemplar av den romanen. Jag köpte inte en till, även om jag tror att den går på bokrea, kanske rentav för halva reapriset nu på Hedengrens.
"En sång för Sonny och Karola" är klart läsvärd och kan rekommenderas. Den skulle passa bra som En bok för alla.

Tommy Enström said...

Idag köpte jag i alla fall ett exemplar av "En sång för Sonny och Karola" för 49,50 kr i Göthes Bokhandel i Ringen Centrum, Stockholm.
Så nu har jag ett exemplar av "En sång ..." att ge till någon.

jonas said...

Vad ska jag säga? Tack. Det hedrar dej. Jag har aldrig skrivit böcker för att tjäna pengar, bara för att jag tycker att jag har något att berätta, och att jag kan göra det.