Sunday, June 07, 2009

Vad är störst i livet, och döden

Henrik Larssons bror har dött.
Henrik Larsson gjorde en ganska kass match igår.
Henrik Larsson spelar i HIF.
So what!?
Henrik Larssons bror har dött.

Jag har fått mejl från någon som röstar på SD och hejar på BoIS.
SD är skit och bara skit.
BoIS förlorade igen. Jag var inte där. Jag har jobb att sköta och en familj att ta hand om. Jag har inte särskilt mycket pengar. Jag har inte särskilt mycket tid.
Jag håller inte på BoIS för att jag vill. Jag gör det för att jag gör det. Så enkelt. Jag behöver inte försvara mej, inte för någon.

Fotboll är viktigt när människor kommer samman och upplever segrar eller nederlag i vänskap.
Fotboll är skit när idioter använder den som förevändning till slagsmål och förödelse.
Jag röstade idag. Johanna och jag och barnen cyklade till skolan, gjorde våra val. Det fanns inte många moderatlappar kvar i Limhamn.

Politik har aldrig varit för mej att se om mitt eget hus. Politik har alltid handlat om solidariet. Det SD och högerpartierna gör stämmer inte överens med mina värderingar.
Jag är tacksam för den ekonomiska lotten jag fick i livets bingospel.
Jag är tacksam för mina föräldrars arbete för att göra livet bättre för mej och mina syskon, våra barn.
Jag unnar mej en sorts lyx, resor och krogbesök. Men jag måste därför spara på annat, kläder och matriella ting.
Jag är en författare som försöker leva så gott det går på att skriva. Datorn jag just nu använder tillhör Vellinge kommun, en klädsam ironi.
Jag betackar mej för all form av tro på att man står över andra bara för att man fötts med en guldsked i munnen.
Tänk på det, ni som kan och behöver.

Det går aldrig över, Henrik, men det blir bättre. Långsamt.

2 comments:

P said...

Jag har skrivit en liknande kommentar här, tidigare, för inte så länge sen, men det kan nog sägas igen. Jag uppskattar verkligen det du gör här. Sånt behövs!

jonas said...

Tack.