Tuesday, February 16, 2010

Tråkigt

Det senaste jag hörde om Apo var att han skulle ge sej in i politiken, Folkpartiet. Det var något jag hade tänkt diskutera med honom nästa gång vi träffades, det blev inget med det.
Jag var på Akropolis förra tisdagen, där var lugnt, alldeles för lugnt, lugnare än vanligt även om det var tidig tisdag. "Februari är den sämsta månaden", sa Hubbe som jobbade. Hur rätt hade han inte.

Akropolis har varit mitt ställe i Landskrona sedan slutet av åttiotalet. Apo brukade hänga där, kasta pil och sånt på nittiotalet, sen tog han och hans söner över när den förra ägarfamiljen flyttade tillbaka till Grekland.
På Akropolis var alla välkomna, integration mitt i Landskrona. Det kunde vara en ganska bullrig stämning emellanåt, på senare år har båsen försvunnit och inredningen blivit lite flådigare, men ändå Akropolis.

Jag får återkomma om Akropolis. Apo är alltså död. Femtioåtta år. Det var ett tråkigt sätt att börja dagen. Många gäster har mist en sann glädjespridare. Jag beklagar och tänker på Apos fru, barn och barnbarn.

No comments: