Tuesday, May 25, 2010

Dan Turélls Köbenhavn

Gaden var min far, gården var min mor.
Jag ser på bilderna och traskar runt. Jag gick genom tunneln vid Nya Teatern, bort till S:t Jörgens sö, vidare, in och stannade och sen ut från kyrkan som jag inte minns namnet på. Stilla därinne. SEn till Akademieboghandeln och hittade boken för femtio danska. Formgivaren, fotografen Peder Bundgaard har skrivit om Köpenhamn och om vännen Dan Turéll. Så kan jag sitta var som helst och ta mej dit. Ett porträtt nästan inifrån.

Ni kan ta era krav och problem. Och alla måsten och alla nej och ... det gör mej så trött när alla dessa små små saker, små små tider att passa, när allt hopar sej över mej. Att bara hitta lä och sitta, och läsa, och skriva. Att få vara var jag vill. Kanske fri.

Hade jag haft pengar hade jag inte varit här.

No comments: