Thursday, July 07, 2011

Opportunister gå hem

Jag redigerar den halvtaskiga nyutskriften av manuset till Jag kan lova att det aldrig blir som i filmerna du älskar. Det är en del att göra, men jag är tacksam för utskriften. Det är inte jag som skrivit in den igen (originalet är försvunnet) men det blir alltid fel när man skriver in något på nytt och har en smula bråttom.

Och jag tänker på posörer.
Och (för säkerhets skull) jag pratar inte om någon av mina riktiga vänner. För då hade dom inte varit mina riktiga vänner. Alla kan vi få en släng av posörsjukan ibland, kortvarigt.
Jag pratar om dom som inte gör det på allvar men ändå låtsas som om dom gör det.
Inom litteraturen och det vanliga livet. Skitsnackarna utan täckning. Dom som blir livrädda när man börjar prata allvar, att dom själva ska behöva prata allvar. Då menar jag riktigt allvar. Inte om hur dum den och den är på jobbet, till exempel på arbetsplatsen skolan. Där verkar det bo många fegisar.
Och dom som ställer en fråga utan att lyssna på svaret, ler och säger: intressant medan man ser i deras ögon att dom bara bryr sej om sej själva.
Jag har svårt för fegisar.
Fråga mej om vad som helst, så svarar jag. Ärligt.

Jag var nog möjligen en sorts posör för sådär tjugo år sen när jag var vacker, eller inte. Men när man kommer upp i åren blir det bara löjligt. Att suga med hela kroppen efter uppmärksamhet.
Jag tycker om att prata när jag träffar folk. Men oftast är jag ensam och tyst. Men du, som det snackas i mitt huvud. Det är därför jag är så dålig på att sova.

Men jag vet några snubbar, posörer. Såna man litar på först och sen blir sviken eller lurad av, såvida man inte nöjer sej med att låtsas hela livet. Låtsas att man talar allvar, och man ser dom orörliga nickningarna med huvudena: vi vet att vi ljuger vi vet att vi ljuger.
Eller bara har missuppfattat som ärliga
Så, där fick man en brud på kroken.

Och man kan säga att man är författare (men kanske inte har tid eller inspiration för att förklara varför man aldrig blir utgiven). Man kan säga det för att man inte är en riktig författare. För att man inte egentligen har något att säga, eller för att man inte har redskapen att säga det.
Alla offer man gör. För att man måste. Och det är inte något romantiskt över det. Det är bara att vara en människa som vet vad man vill och kan och gör det.
Jag kallar mej för fan inte målare bara för att jag har målat sådär sex sju lägenheter och hus inne eller ute.
Eller fönsterputsare för att jag har putsat en jävla massa fönster.
Man är inte författare för att man varit i Paris eller Berlin och blivit publicerad i någon tidskrift utan betalning.

Och jag skulle vilja säga något om stand up poetry. Det är stand up poetry, och inget annat. Möjligen stand up, i så fall, i vissa eller flera fall.
Det betyder inte att något är bättre än något annat.
Det betyder inte att något är finare än något annat.
Det betyder bara att man ska kalla saker vid sitt rätta namn.
När en posör kallar sej författare i basker utan att ha gett ut ett skit, så är han bara en lögnare som söker sin väg in i den falska romantiken.
Livet, däremot, är för många av oss på alldeles riktigt, och hårt. Och svårt. Men vi kan inte sluta.
Och ni behöver oss.

För min del tog det fyra böcker innan jag kallade mej författare, och även då tog det emot. Jag har en stor respekt för författare, riktiga författare. Nu är jag stolt, tror jag. Och fattig.

5 comments:

Anonymous said...

Vilka är det du tänker på här?

Jonas Bergh said...

Många. Dom finns överallt i samhället. Och som jag skriver, menar jag inte alls att det rör sej endast om litteraturen. Över huvudtaget menar jag människor som inte är riktigt ärliga,eller människor som bara vill visa upp sej. Har ingen lust att gå ut med några namn. Precis som du, anonym.
Vad det gäller stand up poetry, eller estradpoesi, har jag haft många goda stunder när jag sett uppträdande, jag känner många duktiga estradpoeter. Jag menar bara att man inte för mycket ska förväxla det med, så att säga, "vanlig" litteratur. Jag menar att det är en genre för sej, och ibland tenderar den genren att gå över till lätta poänger. Precis som viss litteratur, förvisso.

Jonas Bergh said...

Och, ja, det finns estradpoeter som skriver bra litteratur och läser upp den. Jag menar det som är lattjo lajban, gjort för att man ska skina i ett strålkastarljus, som en såpbubbla. Fixa några skratt.
Alltså: ickeseriöst i litterär mening.

Anonymous said...

denna tycker jag är bra.

http://cdon.se/b%C3%B6cker/rim%C3%A9r%2c_bingo/en_flickfotografs_bek%C3%A4nnelser-13635379

Jonas Bergh said...

Jag orkar inte öppna den länken, men om det handlar om Bingos självbiografi eller vad det är så får du inga poäng av mej. Jag är ingen snobb, men jag sysslar med litteratur, precis som en grisbonde sysslar med grisar. Mitt arbete är ytterst lågavlönat men det är där min själ är. Jag är ingen rödtjutspoet eller någon som romantiserar kring författare. Jag bara gör det jag gör. Jag är inte förtjust i saker som görs bara i ett ekonomiskt spekulativt syfte. Jag tycker om saker som görs från djupet och med en mening någonstans att försöka förändra. Jag är heller inte förtjust i människor som säger sej brinna för litteratur och skrivande men ändå inte vågar ta steget fullt ut och satsa. Såna som bara snackar. Punkt slut.