Wednesday, October 10, 2012

Så ska en slipsten dras. Jag och min bror i Påarp, Halmstad.
Jag har lärt mej leva med drömmarna. Dom får mej att sova, inte särskilt djupt, men sova. Alltid något. - - - - Elsa hade ställt klockan på den andra mobiltelefonen hon äger. Den första fick hon av storkusinen i Ramlösa, den hon har nu fick hon av storkusinen i Hässleholm. - - - - Tack. - - - - Men, jag kan längta till att sova. Det har inte varit vanligt i mitt liv, bara när jag varit mycket mycket trött, och då har jag ändå inte längtat, bara däckat. - - - - Den här bloggen förgör mej. För helvete, kan jag säga till mej själv när jag skriver romanen som jag tror mycket på. - - - -Gestalta, för bövelen, gestalta. - - - - Klockan är två. Det känns som igår när jag gick upp klockan fem. Kaffe med vispad mjölk. Skrev i två timmar innan Elsas mobiltelefon inte ringde. Det blev som vanligt. Jag väckte barnen, gjorde gröt, kaffe med vispad mjölk, kaffe med vispad mjölk. Sen gick vi till skolan där cykeln stod. 45 minuters cykling. Sen ett bad och igår blev det översvämning och idag höll jag på att somna i badkaret. La mej på soffan och sov i två timmar, mjuk och skön, såsig efter badet. Nu är det imorgon och jag ska skriva minst två sidor till. Så har det blivit fem idag. Totalt 100 när veckan är slut. Til slut är boken ungefär 200, i november. Då ska jag till Spanien, Fuengirola, promenera, bada, äta kinamat och redigera, ta bort och lägga till, vässa. Det manuset ska jag skicka till två olika förlag. - - - - Manuset måste genomgå en genomgång till sen. Minst. Men mitt hopp är en bok på diskarna nästa höst. - - - - Var det någon som sa tillbaka på ardennerhingstarna? - - - - Det finns ungefär tjugo böcker var kvar av Mord och Sju månader. Så, om du vill köpa till dej själv eller som gåva, julklapp. Gör det nu. Beställ hos nätbokhandlarna, eller kom till Bokia i Landskrona på fredagkväll, eller beställ av mej här på bloggen. Lycka till!
Så ser det ut när jag signerar böcker, det kan variera något, men detta är grundpositionen.(Foto: Pidde Andersson)

2 comments:

Magnus A said...

Ride the horses gently.
Anyway, allt det bästa till dig Jonas.
Och du, glöm inte att andas.
Kram Magnus

Jonas Bergh said...

Tack.