Thursday, October 03, 2013

Mord och misär till salu

När jag för första gången körde fast i manuset som skulle bli På väg till Charlotta Anderson, satt jag i en bod i en liten trädgård, högt i tak, en papegoja, mormors gamla skinnfåtölj, en liten bokhylla, bara böcker jag tyckte om, böcker som inspirerade mej.
När jag för första gången körde fast i den där boken om Pange (det fanns ingen Charlotta då) fanns bara Caroline, hon försvann sen, hon blev för mycket karikatyr.
När jag ... hade jag varit i en period av Dan Turéll. Jag hade alla hans (tolv har jag för mej) Mord-böcker på danska, hade läst dem flera gånger.
När jag verkligen körde fast. När det var mörker på tomgång. När den växlande kronologin bara var manér och inte något som gav mer djup, substans, nyans. Började jag skriva av lust, om mord. Rakt enkelt, berätta. Jag har alltid sett mej som en berättare. Snårig och skenbart poänglös ibland, visst, men en berättare.
Så jag började skriva om Borstahusen, om en snubbe som kämpade med livet, kärleken, som ville skriva sånger och promenera, spela golf. Som snubblade in i ett lik nere vid Öresund. Som gick och tog sitt eftermiddagsglas på Pumphuset, fast jag kallade det Lokstallet.
När jag hade skrivit halva historien, hörde jag av mej till Gunnar Bergdahl på HD:s kultursida och undrade om han ville läsa. Han gillade och jag skrev klart och det var en lång novell som skulle bli en följetong under sommaren. Jag tyckte att jag fick ganska bra betalt och köpte biljetter till Portugal, Sesimbra och Lissabon, och fortsatte att skriva del två som handlade om mord på Möllevången, det flöt på men halvvägs in i mordet i Limhamn hade jag tröttnat och ville in i det snåriga mörkret igen, skrev de två långa novellerna till samlingen Till Killor with love.
Under 2011 skrev jag till slut klart Mord som blev en sorts deckare i tre delar, gav ut den samtidigt som kortromanen Sju månader, och ganska direkt kom jag in i den värld som blev Charlottas och Panges.
Ja ja, för två veckor sen släpptes På väg till Charlotta Anderson på nämnda Pumphuset, dagen efter på Spegeln i Malmö. Det var trevliga tillställningar och det var kul att prata med Marko (Wramén, förläggare) om boken, och att läsa ur den.
Den sålde dock inte slut direkt, och jag har fortfarande några ex av Mord.
Så nu till de olika erbjudandena: Jag säljer På väg till Charlotta Anderson för 170:- plus frakt (45:-), då får du en bonusbok (Så enkelt i solen eller Och fortsätta vidare bort). För trehundra jämnt (frakten inräknad) får du även Mord.
Kom ihåg, litteraturälskare, att jag skriver en reklamfri blogg utan spekulation eller onödiga krusiduller. Jag har börjat på en sorts fortsättning på Mord, den blir svartare, mer roman än deckare, men någon eller några dör, rak berättarglädje, spänning, ett hot, går under arbetsnamnet Hål i hösten.
Ja ja, jag behöver pengar och tid att arbeta, så köp några böcker.
Ja, hårt liv, lyssna på den här och bestäm dej (mejla sen jb23@spray.se om du vill köpa):


snack i Lokaltidningen Malmö/Limhamn
lite annorlunda snack i Lokaltidningen Landskrona

No comments: