Tuesday, September 16, 2014

Förändra fasonerna!

Hantverkaren springer (eller går fort) upp och nerför trappan, han håller på med elementen. Jag är fortfarande bedrövad. Hantverkaren verkar trevlig, lång och kraftig, arisk. Jag är fortfarande ledsen och det är så igen, när jag rör mej på byn (Limhamn) och i stan (Malmö) att jag tittar på folk, är det du? är det du? som vill ha det nazifascistiska land som Tony Samuelsson beskriver så skrämmande exakt i romanen Kafkapaviljongen. Är det du som ska sparka på tiggerskan som jag just gav mitt skrammel till? Och jag kan inte slappna av, kan inte jobba ordentligt, lyssnar på Leonard Cohens nya skiva och jag har hört och sett många intervjuer och annat med Leonard Cohen och han har aldrig sagt något dumt, även när han är spontan är han klok eftersom tankar ständigt pågår, analyser, funderingar. Och jag tänker att hantverkaren nog röstade på Moderaterna eftersom det här med Rot ger honom mer jobb och han är ganska ung men han kanske jobbar i pappans företag eller så snackar han och en jobbarpolare om att kanske starta eget, vara sina egna, bestämma, dra in mer pengar, tjejen pratar ju om att skaffa familj, kan kanske sluta tidigt på fredagen, kanske vara ledig helt, nu med Rot och egna faktureringar och jag tänker: Tänk om det skulle finnas ett kulturavdrag? Hyr in en författare för en billigare peng, en underhållande allvarlig uppläsare, hyr en skrivpedagog och redaktör som tacksam men underbetald kan jobba med ungdomar nära destruktivitet, få dem att vara kreativa, höja deras självkänsla. Nä, just det, den lilla penningsumman för ett halvårsjobb har fp, m och sd i Landskrona satt stopp för, ännu en gång och jag läser om en säl nedanför Strandpaviljongen och jag blir så jävla förbannad! ut med den! vi vill inte ha den! hur skulle det se ut! Så jag sitter kvar i min för lilla lägenhet och måste jobba, måste söka andra samarbetspartners, skriva snabbare och bättre och allvarligare men mer lättläst, men tyngre och djupare men man måste ju skratta och erotik,och spänning och mer lättläst! mer lättläst så att alla kan plaska grunt och jolmigt och! ... äh! jag sticker och badar, skiter i skyltarna som säger: "Avrådan från bad", så länge jag får bestämma något själv så fortsätter jag..

No comments: