Sunday, December 28, 2014

årets (framvärkta i halvdvala i natten) ...

italienska bok: stål, silvia avallone
amerikanska bok: de fria, willy vlautin
svenska bok: kafkapaviljongen, tony samuelsson
felfria bok: twist, klas östergren
träffande sång en av de sorgliga dagarna: for the good times, perry como
tråkiga trend: kvp-kulturs nedläggning, hd:s sammanslagning med sydsvenskan, hotet mot kulturtidskrifterna, det allmänna förstärkta ointresset för de tankar och funderingar som är grundligt tänkta och förankrade (de ytliga dumskallarnas segerjubel)
novell ur en roman: hål i hösten
idioter: (nä, jag orkar inte, all min kraft dras ur mej när jag börjar hata de som hatar, skäms, bara, skäms på er! ni vet så klart inte vilka ni är, men jag hoppas att andra ska fortsätta berätta det för er, kunnigt och nyanserat, och jag vet att det är som pappa brukar säga: "man kan spotta på en sten tills den blir våt", och det kan verka tröstlöst, men till slut, ihärdigt ihärdigt, blir den stenen våt, och ni smulas ner och sönder och försvinner, förhoppningsvis långt innan nästa paket idioter hinner levereras)
förlust: jan bill
förlust (2): birgitta stenberg
förlust (3): ronny carlsson
stövlar nu när kylan försöker tränga sej in: de jag ärvde av jan bill
indie mainstream småländska låt från skåne: bygdens son, sylvester schlegel
svenska shlager: himlen som du drömmer om, anders wendin
vad liten den var ändå, efter all denna väntan, alla dessa år (och vad likt småland öland var): ölandsbron
godaste pizzan (någonsin): södviks bageri, öland
(dator)räddare i nöden: windy
öppet arkiv: babels hus i bäddsoffan
svtplay: historieätarna i bäddsoffan
bar: korvbaren i sitges (där min spanskförståelse nådde oanade höjder, den unge mannen som berättade om en kusin som drev pizzeria i strängnäs och atletico som slog ut barcelona ur champions league)
restaurang: fusion i fuengirola (så fint vi hade det med den vänlige indiern som hade en släkting som väl också drev pizzeria någonstans i sverige)
bonusbad: blåsiga oktober i borstahusen
skräckförtjusta bad: i de vilda vågorna i fuengirola
badutflykt: stilla utanför hallands väderö (hur vi stod på armar)
kvinnor: anna, anna, elsa, gunilla, johanna
härliga stund (när fantomen går på stadens gator som en enastående man): författarförbundets uppläsningskväll hos poeten på hörnet (där jag träffade fina människor och fick känna mej duktig och bra)
ännu härligare stund: ögon mot ögon i en sällsam sekund, när vi inte vet något om det som var innan eller kommer efter, bara här och nu 

No comments: