Saturday, November 26, 2005

Att skriva en bok. En Jonas Berghroman. När jag var klar med min senaste bok hade jag redan funderat på hur jag skulle kunna jobba ett slag, ett halvår med någor som jag tyckte om. Pengar. Hade pratat med folk i Landskrona, kulturförvaltningen. Man måste planera om man ska vara fri. Så jag hade ett sexmånadersjobb för att göra en Landskronabok. Den är klar nu. Det har inte varit ett heltidsjobb men en okej heltidslön. Inget kontor, ingen stämpelklocka, jag bestämmer, men jag måste leverera. Pressen och stressen och att vara sin egen chef kan vara jobbigt.
Okej, under tiden som redaktör har jag funderat på min nästa egna roman, särskilt när jag cyklar eller simmar. Eller bara sitter i koloniträdgården i solen, eller på en bänk nere vid havet, läst en bok, en tidning, funderat, lyssnat på musik i freestylen, tänkt, plitat ner några rader, ett uppslag. Så.
Nu när jag sitter varje dag och skriver vet jag vad boken ska handla om, hur det ska gå till. Jag vet att jag kan skriva en bok, en Jonas Berghbok, så jag litar på det. Skriver först för hand, vad som helst, sen in i datorn, nya idéer och uppstramning samtidigt. Det viktigaste är: In i datorn. Jag kan redigera sen. Om åtta månader har jag ett manus. Det skickar jag till mitt förlag, förhoppningsvis gillar dom det och ja efter några veckor. Då har jag fått lite distans till romanen, då sätter jag igång och går igenom manuset en gång till, förtydligar en del, men stryker mest.
Sen skickar jag till redaktören som går igenom, sen går vi igenom tillsammans, jag lyssnar på hans synpunkter och ändrar det jag vill, sen korret, sen är det en bok. Det är inte enkelt. Det är tufft att läsa all skit jag skriver innan det blir bra, det är jobbigt att stå i Ystad och veta att man ska bygga en motorväg till Haparanda. Men det finns bara en variant, sätt dej och skriv! Du måste vidare, du kan! Gå in i den världen!
Ekonomi. Tidningsskrivande, uppläsningar, föredrag, skrivlärare, A-kassa, förskott, stipendier.
Ekonomi tidigare. Fyra år på skrivarlinjer med studiemedel. Misslyckade universitetsstudier med studiemedel, vänta några år, nya studiemedel. Soc. Måla hus. SFI. Städa. Jobba med utvecklingsstörda. Lager. Lärare. Det vanliga alltså, kanske. Ingen romantisering, det har sett ut så bara.
Och någonstans: Detta är det enda jag vill syssla med. Skriva böcker.

No comments: