Thursday, November 16, 2006

Friska vårvindar i Limhamn. (Såhär skriver man blogg)

Min dotter är en ängel. I alla fall idag på dagis när dom har maskerad. Förra året var hon en vit kanin. The sky is the limit för denna flicka, tänk att ha kommit så långt och inte ens vara fyra år.

Sen, när jag lämnat henne sätter jag igån freestylen, ett blandband, 45 minuter på varje sida. Cyklar på cykelvägen längs Ribban mot Turning Torso (det beror på vinden) och funderar på hur han ska få ihop det, Jonte Sten, huvudpersonen i min roman, jag kommer på ett svar på en av frågorna jag hade kvar i huvudet hela gårdagen och natten.
Tessins väg och Vikingagatan och Sunnanväg och sen kan jag inte fler gatnamn men jag cyklar förbi Limhamns idrottsplats och när jag kommer till Willys har det gått ganska exakt 45 minuter. Jag bunkrar två flak Glade Danskens lättöl och en kvällstidning (idag kvällan, det växlar).

Och idag var det ju våren som kom, så jag tog en liten extrarunda, och vid Limhamns torg möte mej en vilt from syn. Dom två nunnorna som bor i ett av dom små gathusen, Syskonhem, heter det, stod i sina ljusblåa nunneklänningar och nunnemössor med en mycket lång tingest. En rund käpp, som en dubbelt så lång kratta, fast en såg, tror jag. Dom sågade av grenar i sitt vackra träd med blodröda löv. Var det månne han på korset som dom räddade?
I vilket fall sparade dom dom flesta grenarna.

From i sinnet cyklade jag förbi Babas för att se vad dom erbjöd för lunch. Jag cyklar förbi varje dag, men äter nästan alltid hemma. Ärtsoppa eller kalkon idag, och det trevliga salladsbordet med fefferonis. Och försoppa.
Men klockan var bara strax efter tio så jag cyklade hem och lät Jonte Sten göra det han skulle i romanen.
Men så började det kurra i magen ändå, och jag tänkte vafan, och cyklade bort till Babas och fick mej en kalkon (ärtsoppan var med fläskkorv och det föredrar jag inte, dessutom åt vi ärtsoppa hemma förra torsdagen) som var god, åt sju fefferonis. Och drack två lättöl till det och läste Kvällan, hamnade till slut på insändarsidan.
När ska dom koppla hundarna?! Avliva dem! Munkavle på ägarna!
Hur kunde hon, proglamledaren på Fotbollsgalan?!

Och den ledsne mannen som blev lurad på en date. En kvinna som lät trevlig på telefon, erbjöd honom en date efter att hon svarat på hans kontaktannons.
Men det visade sej vara sadism, skriver mannen, för när han kom fanns det ingen där.
Det finns inga gränser för människans elakhet, anser mannen som kallar sej Luttrad kontaktannonsör.
En sorglig historia. Men kanske var kvinnan också luttrad, och rädd, och nervös. Eller försenad, jag vet inte.

Men det viktigaste kommer ändå från Z: Christer Fuglesang är inget svenskt namn. Det är ett danskt-norskt efternamn. Fuglesang betyder fågelsång.

8 comments:

Jonas Bergh said...

Varför skriver jag egentligen den här instruktionstexten i bloggskrivande?
Jo, det är för att jag nu i nästan exakt ett år har bloggat, jag kan hantverket, och vill därför dela med mej av min akunskaper. Varsågoda!

Jonas Bergh said...

mina kunskaper, ska det stå, jag har fortfarande lite problem med kommenterandet.

Anonymous said...

Angående Christer Fuglesang, så är jag förvånad över att inte fler krönikörer och debattörer har engagerat sig i hans efternamns ursprung.

Anonymous said...

Ja, visst, det är häpnadsväckande. Skandalartat. Och denna Z, denna hjälte som äntligen vågar ta upp det känsliga ämnet, vem kan det vara? Zorro? Eller ... nä, jo, varför inte: Zlatan! Han har ju också ett efternamn som inte stammar från vårt stolta fosterland.
Men han är svensk.
Alltså borde även Christer räknas som svensk. Vi kan pusta ut, äntligen ska vi få vår egen rymdhjälte, som barnen kan se upp till.

Anonymous said...

Eftersom det berör rymden och universum så tror jag att det är vår enda svenska superhjälte, nämligen KAPTEN ZOOM! Ännu en hjälte med ett osvenskt efternamn, men han är svensk för han talar svenska. Det vet jag.

Anonymous said...

Givetvis.

Anonymous said...

Jag har upptäckt en viktig sak. Kvinnor dricker kaffe och män snusar!

Anonymous said...

För oss hermafroditer betyder det inget. Jag varken dricker kaffe eller snusar. Men det är säkert en sanning för er normalkönade.