Sunday, March 04, 2007

Komma till det gamla vattenhålet som nån annan men samma

Två ord i kvällen som blev dimmig ändå.
Två ord första dagen när man kunde sitta på bänkarna igen.
Pacifist.
Humanist.
Om jag skulle beskriva mej själv.
Jag tror att jag väljer pacifist först.
Därför kan jag förstå ungdomlig frustration och stenkastande, till exempel på Nörrebro, men inte acceptera det.

Grupptryck. Grupptryck. Grupptryck.
Jag litar bara på den som kan förklara sina handlingar. Den som inte gömmer sej bakom tomma slogans.
Jag respekterar alla som har ett djupare budskap.
Dom fjöntiga medlöparna har jag inget öra att låna ut till, oavsett färg på flaggorna.

När jag skulle bli utfrågad. När jag skulle behöva förklara varför jag inte ville göra lumpen med vapen. Jag blev så förbannad. Jag förstod inte. Jag förstår inte. Varför jag som inte vill döda ska behöva förklara mej. Jag tycker att det är skandalöst att inte dom som väljer våldet, att inte dom behöver förklara sej.
Och jag vet varför.
Det går inte att förklara.
Alla förklaringar är skitsnack.

Och kom ihåg. Ingen i Sverige har suttit i fängelse för vapenvägran dom senaste tjugo eller trettio åren, många skriver och säger det felaktigt.
Man hamnar på kåken för totalvägran,
Vapenvägran innebär att man gör något annat istället. Jag höll mej till hemtjänsten, och senare någon sorts sekreterare till min chef på Rosengård.

Jag längtar så efter Kjell Westös senaste roman, jag längtar efter att vara långt inne i den. Den ligger alldeles bakom mej. Av någon anledning har jag inte börjat läsa den än.

Vådan av att vara Skrake. Skrake är bara ett namn, för mej är det något helt annat.
"Är du skrake, din jävel?!"
"Det kan du ge dej fan på, vad ska du göra åt det?"
Och en svans mellan benen försvinner skamset och en ny sol går upp över dom där finska kobbarna som så många jag älskar älskar.

Vi hade möte med författarfotbollen ikväll, hos Pontus Lindh. Han hade en hund och bönor i köttfärsen. Jag tycker så mycket om hundar. Jag tycker så mycket om hundar. Jag tycker så mycket om hundar.

Och så brinner bomberna på Nörrebro.
Och så sitter några svenska ungdomar och skriver slagord på ett lakan.
Och så äter jag en risted med det hele och Danne och jag svänger åt vänster, hamnar på Spunk, sunkbaren som snofsat upp sej och höjt priset. vafan ska man då där och göra.
Jag älskar Danmark som jag älskar Skåne, med en viss dos avsky.

Och så går vi på Istedgade och jag tänker nästan hela tiden på Dan Turéll, inte att han ska dyka upp. Men ändå. Den ensamme gamängen som grubblar i hans kriminalromaner. Den glade gamängen som öppnar upp ändå. Som tar ett glas till och säger vad han tycker. Jag går och letar efter honom. Och hittar honom nog. Och grubblar.


Och man är två gamla polare. Och man kan bara göra vad man brukar göra. Fast annorlunda varje gång. Fast fler är döda eller sjuka. Sorgen är större men inte svartare, för man har lärt sej att leva med den. Tror jag.

13 comments:

Daniel said...

Spunk, där var jag för några veckor sen. Det var dålig stämning, men okej. Det finaste på det stället måste vara uppmaningen som finns ingraverad på en kopparplatta på väggen, "Håll danmark rent, följ en svensk till färjan".

Anonymous said...

Ja, det är ofta en ganska dålig stämmning där. Men det var okej när det var billigt.
Det finns små metallplattor med "fyndiga" klokheter också, töntigt men kanske roligt.
Vi gick till Axeltorv (tror jag) sen, där finns ett billigt och bra ställe, minns inte namnet nu.

Anonymous said...

Pippi Långstrump letar spunk. Det vet jag.

Vet även ett missförstånd en gång. Vi hade precis sett Pippi, och var på Jockes dagen efter, spunkprylen blev en sådan där tjatgrej. Några "vuxna" hörde oss tjata om spunk. De var fast beslutna på att vi talade om knark. Ett jävla hallå blev det.

Anonymous said...

Det var en lite spunkig kommentar.

Daniel said...

Hette inte han musikvideoregissörens kalkonfilm om heroin just Spunk? Åkerberg, eller vad han heter.

Windy said...

Nästan, Spun heter den tydligen.

Anonymous said...

Ah, bloggen, nya världar öppnas. Jonas Åkerlund, hårdrockare.

Anonymous said...

Här gör man ett fel för att vakna bloggläsare ska få straffsparka i tomt mål. "han hade hund och bönor i köttfärsen", eller nåt, skrev jag. Sen en massa om hur jag tycker om hundar.
Ni måste läsa ordentligt. Och våga vara dryga.
Men det var kanske för enkelt.

Anonymous said...

Vill minnas att stället på Axeltorv heter "Buddah Bar"

Tack för en trevlig kväll. Jag har hemresan och ledmotivet till "Blåsningen" på film.
Ett fantastiskt framförande av en multikonstnär.

l.t. fisk said...

Jag tog hunden och bönorna i köttfärsen på allvar. Man vet inte nu förtiden, med alla människor som finns från olika länder, det har man ju hört, hur det fungerar där, i andra länder.

l.t. fisk said...

...och du är ju kulturarbetare, och de är ju alltid så öppna för nya kulturer, därav trovärdigheten i kärleken till hundar.

Anonymous said...

Okej. Det har jag som har misslyckats. Jag har tydligen framställt mej som en vidsynt och nyfiken människa, när jag egentligen är väldigt konservativ.
Jag har dock inga problem med hundätande, så länge det är andra som står för det.
Men den svenska präktigheten att man ska bojkotta Kina i idrottssammanhang pga av hundarna.
Men vapen kan man sälja överallt, och kycklingarna ska man äta, och grisar och kor. Och minkpälsarna.

Anonymous said...

Förresten, Danne. Ja, det var nog ett fantastiskt framträdande. Jag nynnar fortfarande, bi di bi da bi bi di ba do osv ...