Tuesday, April 22, 2008

Flyg iväg med mej

En ost- nordostlig vind som var något kall. Och solen som sken. Inga långkalsonger.
Det är roligt att det är tisdag. Det är roligt att göra sånt som dom fletsa inte gör. Låta Elsa vara ledig från dagis. Jag jobbade hela måndagkvällen. Jobbade mej fri från mitt beting. Så att vi kunde blåsa bara.

Mina döttrar är vana tågresenärer. Om några veckor ska vi ut på gesällprovet. Man måste förbereda sej. Man måste ha präkt-Bamse. Man måste ha saker att stoppa i munnen. Man kan inte åka sex timmar på en dag och ständigt skrika: Titta på dom torra bergen ... igen. Kolla dom böljande kullarna smyga ner mot havet ... igen.


Elsa och jag i en anakronistisk värld. Varsin freestyle och hårdkokta ägg i staniol.
Sen Bakken. Och jag berättade om kungen som ville döda djur när han hade ledigt från krigen. Vi hörde hackspetten gång på gång. Dom ljusa lövträden längtade efter sina blad.

Ett stängt tivoli. Det är roligt. Som en stängd stad en söndagsmorgon. Allt ser annorlunda ut. Vi åt buffé. Fläskesteg, friterad fisk, skinka. Drack varsin pint vatten.
Som Bosse brukade säga: Nä, nu börjar det bli dags för vår första öl. När vi vandrade på jakt efter kultur på Prags gator.
”Nä, Elsa, nu börjar det bli dags för pappas första öl”, sa jag och hon fick en glass. Och solen sken och träden täckte från ost- nordost.

Det lustiga böljande huset var ett skep i sjönöd. Elsa blev rädd och vi fick vingla tillbaka. Fyrtio spänn ner i brunnen kan väl mätta råttorna, om ni så vill.
Sen åkte vi nyckelpigan. Berg- och dalbana. Trångt för knäna.

När vi varit skolpoliser. 1981. Tolv år. Windy och Ramberg tvingade upp mej i Tivolis vagn. Vi hade rökt och druckit öl. Allt var för första gången.
Än ska inte skutan vända. Än ska jag inte börja göra saker för sista gången.

Och Elsa åkte en massa karuseller själv, jag vinkade och passade pingvinen Lina Birgit Louise som kom från Vinst varje gång.
Och sen gick vi under träden, klättrade på dom som fallit, lyssnade på hackspetten och spanade efter hjortar.
Och alltid på en tisdag. Det är skönt att ge sej av en tisdag. Att känna sej utvald att välja eller skita i att styras. Bara visa vägen.

No comments: