Tuesday, April 01, 2008

That´s the way it always been

En annan gång ska jag berätta om hur det delvis går till i den stora förlagsvärlden i den lilla stad som Stockholm är. Den stad som (med tindrande helsingborgsögon) ser sin egen navel lysa. Som undviker att se att det mesta händer någon annanstans.
Men min novellsamling har högst prioritet.
Romanen ligger och juckar i sin graviditet i mitt huvud, på handskrivna blad och i min dator.

Och sen, idag, kom det andra fram. Det som jag känt. Det som jag saknat. Deckaren.
Och, nej! Ingen stendöd illitterär tegelsten. Utan en hyllning till Dan Turéll. Eller, i hans anda. Och, ja, jag satt i Köpenhamn.
Smått jovialisk samhällslitteratur med ett mord eller två. Med ett glas eller två. Med stereotyper. Som Seinfeld. Som whatever. Fast mjukare. Fast råare.
Första korta kapitlet. Första boken i en serie. Mord i Borstahusen:

Det fanns spår i sanden vid den gamla bunkern. Per Albin-linjen. Min farfar brukade berätta om kriget. Han brukade berätta om Spanien.
”Tänk dej, Dan, vin rött som blod. Ur tjurpungar”, brukade han säga. ”Vad skulle man göra ... Blunda och dricka bara.”
Det fanns spår i sanden norr om Landskrona, just norr om Borstahusen. Just söder om Sandbergen där jag bodde.
Jag brukade gå den vägen. Kaffe och en liten snaps i det vita köket. Vattna rosorna som klängde mot dom vita väggarna. Upp mot det röda taket. Alltid jeans, skjorta och kavaj. Nu var det vårvinter och vind. Jag fick ta en lammullströja ockå. Och halsduken. Och mössan i rött som min mamma stickat. Allvädersstövlarna som jag hamstrat tio av när byggvaruhuset hade utförsäljning i trakterna kring Glumslöv.
Jag nynnade på en ny sång och såg spår i sanden. Alla dessa sånger jag skrivit, till reklamfilmer och tramsiga reklamjippon. Så träffade jag en gång mitt i prick. Kärlekens vita snö sjöngs in av Björn Skifs, låg på Svensktoppen i sextiotre veckor. Bröllop, dop och begravningar. Samlingsskivor. Jag kunde ta det lugnt. Pengarna trillade in.
Varje dag samma promenad med bagen och fem klubbor. Längst ner där stranden mötte havet, Ven och Köpenhamn på andra sidan. Bort till golfbanan där tallarna lutade med västanvinden. Min pappa brukade prata om västanvinden.
”Tänk ... Dan”, brukade han säga när vi satt i lä i hans trädgård. ”Jag fick bygga ett helt hus till bara för att kunna sitta ute. Men vad gör man inte ...”
Spåren i sanden just där jag brukade svänga in till golfbanans mest norrut belägna hål. Jag brukade inte spela hålen som det var tänkt. Jag gjorde som jag ville tidigt på morgonen innan dom riktiga golfspelarna nådde ut hit. Tian, trettonde, fjortonde och femtonde var min värld. Jag skapade mitt eget liv med flera bollar och få klubbor.
Just där tallens skugga brukade slå i april när jag var på väg hem, låg kroppen. Spåren i sanden. Två som hade gått dit. En som hade gått tillbaka. En som låg stilla på magen med bara avslutade dagar kvar.
Jag plockade fram min mobiltelefon och ringde polisen.
Det var väl en satans morgon till att bli förstörd, tänkte jag tyst och skamset.

17 comments:

l.t. fisk said...

Det där, Jonas, kan mycket väl bli din försäljningssuccé. Det vore väl i så fall på tiden.

l.t. fisk said...

Din kassako. (Jag var bara tvungen att skriva det.)

Anonymous said...

Bra att du tycker så. En deckare om året och sen tungt och mörkt med humor för resten av tjugofemöringen.

Anonymous said...

Deckare ska inte underskattas. Det är de som gör att jag, den icke litterära killen, läser böcker. Tre deckare, och sen en tyngre. Tre deckare, och sen en tyngre. Så håller det på, år ut och år in.

T.

Anonymous said...

det där med den stickade mössan var ännu en nyhet för mig!

Anonymous said...

Tänk om detta var ett aprilskämt.

l.t. fisk said...

Tänk om. Aprilskämt gone bad...

Anonymous said...

En schlagerartist hade lurat sina kompisar med att han vunnit en miljon på Triss.
Jag luras inte.

l.t. fisk said...

Jag tänkte det...

Anonymous said...

Det var ett osedvanligt otäckt skämt. Tycker en som just läst den annars intressante författarem Erik Löfvendahls bottennapp i kriminalgenren. För att inte nämna Kallifatides. Huga!

Crister

Anonymous said...

Crister: Jag SKA skriva en, antagligen flera, deckare. Flanördeckare. Korta, ca hundrafemtio sidor. Jag tror att det är min enda chans att få närma mej den lätthet som Claes Hylinger och Slas besitter/besatt. Och Dan Turell då, alltså.
Men jag forsätter med det andra också.
Och det är inget beställningsjobb från något förlag.

Anonymous said...

Jaha, men var aktsam! De genrekrav deckaren har är som en litteraturens tvångströja. Många har fastnat. Varför inte i stället pröva psykologisk thriller eller liknande? Ty behöver vi fler poliser eller privatspanande journalister idag?

Anonymous said...

Ibland kan människor som talar om för en vad man bör göra. Bli just en tvångströja.

T.

Anonymous said...

Jag är tacksam för alla råd. Och fallgropar finns överallt. Jag har börjat skriva på en sorts deckare som, vad jag vet, inte ges ut idag. Jag vet inte ens om det är en deckare. En mysteriebok kanske. Det finns inget spekulativt, bara glädje och lust. Och en smula rädsla. Vi får se var det slutar.
Det är kul att skriva något annat ibland.
Men jag har även kvar dom gamla strängarna på lyran.

Anonymous said...

Är det bara jag som är trött, in i helvete trött, på den så kallade svenska deckarboomen?

Anonymous said...

Jag tycker att det skrivs en massa värdelösa svenska deckare. Två sidor så märker man att det är skit. Det finns en handfull bra svenska deckarförfattare. Jag läser helst engelska och amerikanska deckare, i badkaret.
Själv anser jag mej syssla med litteratur, och det är den jag vill bidra med. Och ett mord eller två. Men egentligen handlar det bara om att jag vill skriva på ett annat sätt. Att skratta lite mer istället för att gråta när jag skriver.
Jag tänker inte skriva deckare som ser ut som den gängse svenska deckarromanen. Inte skriva alldeles för långa böcker.
Mitt projekt är istället ett antiprojekt. Mer Christie och P.D. James, och ett stänk Turell, alltså. Och lite Hjalmar Söderberg på det. Och en stor dos Jonas Bergh.
Vad jag just nu gör är att färdigställa en liten novellsamling utan deckardoft.
Och sen en roman. Däremellan blir det lite deckarmys.

Safa Sadat said...

Hej alla, jag heter Aisha Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldre en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det kom till en punkt när han engagerade sig i en relation med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kom från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-årsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdag, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att ja han hade sex med sin kollega.
Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom.
Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom sju dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon slags sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp med alla livsutmaningar bör kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

E-post: karnataka.temple@gmail.com
WhatsApp: +37258031247