Friday, November 07, 2008

Utanför lagen

Det förekommer ganska lite diskussion på den här bloggen. Så därför behöver vi inte diskutera detta heller. Årets två bästa plattor är Pelle Osslers Ett brus och Robert Forsters The Evangelist.
Jag har lyssnat en del, men för lite, på Hello Saferide. Den verkar mycket bra. Glasvegas, som så många pratar om, är ståtliga.
Jag har även lyssnat på gamla demoband som jag själv gjorde i början av nittiotalet. Där finns mycket bra som folk antagligen aldrig får höra.

Jag letade efter Dan Turèll igår, på Vesterbro. Jag gick hans gator. Eller ... journalisten/hjälten/huvudpersonen i hans Mord-böckers gator. Polishuset på Halmtorvet.
Jag har alltid tänkt att Spunk är Stjernecaféet. Och alltid vetat att det är fel. Men i min visuella värld är det så.
Så ser litteraturen ut, det är därför man inte ska strö omständiga miljöbeskrivningar, personbeskrivningar omkring sej. Man ska ge några klara ledtrådar till ungefär hur det ser ut. Man ska berätta tydligt vad det ungefär är för typ man beskriver. Sen är det läsarens trevliga jobb. Det är läsaren som gör filmen.
Jag var på Freddys bar. Jag var på Lones bar. Eller bodega. Eller värdshus. Jag minns inte exakt. Men röken stank från mina kläder. Då minns man förr. När man hängde ut kläder på balkongen på natten.
Det är en annan värld som är vår nu. Vår och vår. Det är höst och den nya världen är inte min. Men jag försöker. Vadå? Att inte inte förstå det som andra gör.

Kristallnatten minns jag inte. Men på söndag ska jag läsa en alldeles nyskriven dikt och något annat på Rådhustorget i Landskrona. Det börjar 17.00. Ung vänster, sossarna och Metall är också med.

No comments: