Tuesday, September 22, 2009

Varmt regn

Jag har blivit en uv i en slottsruin i Transylvanien. Eller en igelkott, den du aldrig ser mosad på vägbanan. Den som du bara hör prasslet från, under busken längst in på soptippen.
Men i torsdags blev jag Fantomen, ellr Mr. Walker. Tog mej in till stan för ett glas mjölk och litteraturunderhållning.
Beat!
En hyllning till Tuli Kupferberg (som jag visste väldigt lite om), som är i sena åttioårsåldern i New York. Hans översättare läste bra till piano- och trumpetkomp.
Janine Pommy Vega läste blues och annat, bra, men kanske lite för mycket pladder i mellansnacket.
Sen kom Anna Jörgensdotter som väl lämnat beatpoesin, om hon där någonsin funnits. Men bra är hon och den nya romanen ska jag läsa.

Vi var några stycken som gick det mytomspunna tredje året på Skurups skrivarlinje 02/03. Skrivpedagoglinjen som den kallades. Det var då sex år sedan jag slutat det andra året. Anna, Ida Börjel och Andrzej Tichy gick det tredje året och är ju etablerade författare. Jag har inte hört något om Carsten och Oskar.
Vi träffades i lägenheter i Malmö med Maria eller Bosse. Mest satt vi väl ensamma hemma och skrev. Och fortsätta vidare bort blev färdig och antagen under den tiden. Elsa föddes. En fin tid i en konstig fyrarummare på Södra Förstadsgatan ovanför Polsk Livsmedel. I slutet av andra terminen flyttade vi till Vollsjö där vi hade någon sorts avslutning vill jag minnas.

En kille som kan sina beatförfattare är Magnus Ödmark. Honom träffade jag i baren på Stanza i torsdags. Sen gick vi till Ölcaféet. Han har flyttat till Ystad, Magnus. Han har skrivit flera bra böcker.
Nu ska jag ut i regnet, hem och ut i boden för att skriva en bra bok.

No comments: