Friday, September 14, 2012

Då kan jag bli rädd. Vi pratade om det. Att känna ett tvång. Att vara tvungen att sticka hål på bubblor, även dom bubblor som inte är bubblor, men går att sticka hål på. Det är en sorglig sysselsättning, onödig. - - - - Jag behöver inte läsa The sun also rises, Och solen har sin gång. Jag vet inte vilken titel jag tycker bäst om, jag älskar båda, och jag slösar inte med det ordet, älska. Och Slas skrev En vandring i solen. Och jag snodde och skrev Så enkelt i solen, givetvis en sämre titel, och en ännu sämre bok, min sämsta. Men ack så viktiga för att kunna komma upp i sadeln igen. Den kan man köpa i Malmös bästa bokhandel, Konsthallens. Där kan man också köpa mina senaste böcker. - - - - Jag behöver alltså bara tänka på Och solen har sin gång för att förflytta mej till den tonåring som förflyttade sej till Pamplona på tjugotalet. Också en strålande tidsmaskin, och vidare bort till Stenshuvud och Kivik och Klas Östergrens Ankare eller Handelsmän och partisaner, för nog är Robert i den senare romanen nära släkt med Robert Cohn i The sun also rises. - - - - Men jag kan känna mej olustig under tiden, och efteråt, när jag har tvingat ner mej själv igen, spräckt en spegel och hånskrattat, klappat mitt eget huvud: Kom inte och tro att du ska kunna bygga en lycka. Kom aldrig och tro det. - - - - Det är inte en fröjd, men det är skönt att inte vara uppgiven eller cynisk, bara ha lärt sej leva med att shit happens, om och om igen. - - - - Och jag hör hur du skriker: Kuriosa kuriosa, hit me, baby, one more time! En sista gång i livet, exakt så, exakt den doften av fukt och våt sten som solen värmer nu, sprickor i taket och solen tar sej in och ner, lyser upp dina underjordiska gångar. - - - - Det går utmärkt att lyssna på Pogues när man läser Och solen har sin gång, som också gått under titeln Fiesta. Pogues sång utspelar sej i Almería på den spanska sydkusten, och jag tänker Roskilde Roskilde, -88 eller -89, Shane med den stora flaskan rödvin, jag barfota stod kvar på glasskärvorna efter konserten, kände något varmt på benen, en full dansk som kissade.

No comments: