Monday, September 10, 2012

Kentas son köpte en mobiltelefon när mobiltelefoner nästan inte fanns, drömde om ett anständigare liv, strävade efter något annat. Så klart. Var han ung var han blind var han bara så jävla sugen på ett mer anständigt liv vad är ett anständigt liv? Det satt en stekare i kassan på Malmborgs idag. Det var kotlettfrillan som avslöjade honom, annars såg han sympatisk ut. Jag tror att det finns stekare och stekare, idioter och medlöpare. Jag tror att den här stekaren var ganska bra på sport, kanske tennis, när han var yngre och sen rullade det på, några äldre polare som bar runt på ett skåp, otympligt fredag- och lördagkvällar på stan, visade min stekare var det skulle stå. Jag minns min ungdom, för många rullade det på, dom blev en sorts stekare på 80-talet, när yuppie inte alls var ett skällsord överallt, tvärtom. Det fanns även wannabees, då som nu, även inom dom punk- rock- teater- vänsterkulturella kretsar som jag hamnade i, trivdes i. Stekaren på Malmborgs tänkte nog inte som jag om den kvinna över fyrtio som hade en bäbis i kundvagnen, och varför skulle han, 21 år med en dröm om söndagsstek i huvudet, men fast i en kassa på Ica, något fränare än Lidl eller Willys, visst, men ändå. Han såg nog inte samma lycka som jag såg i mammans ögon, sonen som drog av sej strumpan och satte foten i munnen. Och jag var inte stressad, men tycker ändå inte om att stå i kö. När jag handlar så handlar jag, i kassan alltså ska det gå fort, inne i affären går jag gärna omkring bland oliverna. Man kan säga att jag har en passion för halvbilliga kalamataoliver, utan att vara dumdristig försöker jag hitta mitt i prick. Prisvärdhet, låt oss säga att jag jagar prisvärdhet. Låt oss säga att Mord och Sju månader kostar strax över 400:- inklusive frakt om man handlar där det är billigast (litenupplaga.se, AdLibris eller Cdon.com), då skulle 300:- för båda (inklusive frakt) vara ett förbannat bra pris. Och dessutom signerade. Det är bara att meddela adress och sätta in pengar så levererar jag, och jag vill berätta om hur jag blir av med förkylningar. Ignorans, mediciner och cykla lite mera sakta, simma lite mindre fort. Därför fick jag förmiddagen med den sköna luften, bar överkropp i havet (16, kanske 17 grader), på bänken vid hoddorna, i simbassängen, därför är jag trött nu och och och, det var bara det. Det finns en vänlig kvinna på Kockum Fritid, en anställd, som istället för att bara sitta och glo, står och glor, går och glor, och pratar och tipsar, hon har jobbat där i många år, minst tio, det var hon som hjälpte Elsa att fortsätta simma, komma över tröskeln på riktigt, till vårt simmande paradis. Idag hjälpte hon en kille att livrädda en tung docka. Förra veckan hade man en sån räddningsflotte som man har på fartyg, i bassängen. och flytvästar och nån sorts orangea grodmansdräkter. Vi som trängdes i den lilla lediga delen av bassängen fick se ett magnifikt skådespel. Men, om jag vill se teater går jag på teater. När jag simmar så simmar jag, det måste vara tyst så att jag kan höra mina tankar. Titta! Titta nära, så ser du böckerna, omslagsbilder av Mattias Elftorp och Thomas H Johnsson. Foto: Håkan Karlsson

1 comment:

Jonas Bergh said...

Och om man tittar halvnoga kan man se att Stoffe ligger på en säck som det står Sverige hjälper på. Verkligheten är alltid bäst regisserad.