Saturday, May 17, 2014

Skyffla tång


Bakom köpcentrat (med tolv biosalonger) i Fuengirola ligger en stor skateboardpark, större än någon jag sett i Sverige, skateboards, cyklar av olika slag, hopp och en volt i det hala.
Men ... Sverige som självgodheten, att allt vi gör är bra och bäst, köttet renare, korna gladare, klementinerna gulare, bäst kontrollerade skateboardparker, bäst balanserade, minst farliga?
Var var jag nu?
I regnet utanför stadsbiblioteket i Malmö för en vecka sen? Jo.
I blåsten och de blåsande molnen? I solen som sällan, nästan aldrig, men ibland, tittar fram?
Jo.
Men det regnar några minuter i Fuengirola och det är balsam för några av våra soliga ansikten och jag köper samma sorts jordgubbar som hemma men här är de godare och mindre krossade och mörka och mjuka (men inte som svenska jordgubbar, inget är som de).
Och floden svämmar över.
Och du kanske undrar varför det ligger tre polisstationer på den ganska lilla huvudgatan?
Du kanske undrar varför den mjuka lekplatsen krymper och krymper.
Du kanske undrar vems kläder som flyter från där de hemlösa bor ibland, där det tidigare var torrt under broarna?
Och vad är det för brunt skum som vandrar upp mot det gamla slottet, och varför stinker det inte (varför har det bruna skummet slutat stinka, det har ju inte blivit mindre farligt, se upp!)?
Men var var jag nu?
Utanför biblioteket i Malmö och sd slog upp sitt tält och det är ju deras demokratiska rättighet att stå där och se idiotiska ut och prata idioti med andra idioter, ljuga, förvränga fakta så att det passar ... ja? vad passar det? vad är det ni vill? vad vill ni egentligen? om ni benar ut? vad finns kvar? ... öh äh ähum ... om vi skalar ner det till det minsta, kärnan.
Snålhet.
Dumhet.
Och är det de sanna revolutionärerna som buar åt två ryska tonåringar i Köpenhamn när det är Eurovision Song Contest, är de goda då, är de fredsälskande människovänner då?
Jag vet inte var jag är.
Jag ger en och tio euro till en tysk som luktar svett och har gles skäggväxt och visst munläder.
Jaha.
Men jag undrar sd (och nu är jag bakåt i tiden vid biblioteket i Malmö igen, tillbaka i 30-talets desperata Tyskland igen): Varför står ni egentligen utanför biblioteket?
Varför går ni inte förbi mannen som säljer Faktum här varje dag (som sliter) och han som sitter och tigger (som sliter), eller ... varför pratar ni inte en stund med dem. Varför går ni inte sen in på biblioteket och läser tidningen, lånar en tidskrift, pratar med folk, lånar en bok, läser en bok, försöker sätta er in i människors olika (och lika) sätt att vara?
Varför gör ni inte det?
Varför står ni som dumma åsnor med skygglappar och spyr ur er färdigrepade floskler om hat?
Varför regnar det över turisterna, varför märker inte pojkarna som spelar fotboll mellan borden och pelarna och statyerna det?
Varför är den långa stranden i Fuengirola fri från tång?
Jag fattar inte!

No comments: