Monday, December 10, 2018

Förmiddagsluft

Skönaste förmiddagen utomhus på länge. Längsta promenaden på länge. När gången flyter innan alla bilarna ska översvämma och hetsa. Mina blodkärl är tunna och flytande, en ko som nästan sinat. Men de fick ur mej tillräckligt blod till slut. Jag läste Vecko Revyn i väntrummet, det var längesen. Det var nog då när de hade en reportageserie om Noice kring 1980. Sen Apoteket. Sen banken. Mer promenad. Lunch ute för första gången på länge, röksallad. Bibblan, tidningar Bengt Ohlssons Drick värmen ur min hand. Mer promenad bland det fina Limhamn med alldeles för många och för stora bilar, rabiata förare och andra sansade. Malmborgs och juice och blodclementiner, kapris, varmrökt lax. Det är ljuset som kan göra mej lite gladare. Kontakter om nya boken, hoppas den hinner komma ut till mitten av mars, behöver söka stipendier vid den tiden, måste klara mej ekonomisk. Det är alla dessa sandkorn. Eller om du försökt, när små vågor kommer in i vattenbrynet på stranden utanför Halmstad, bygga en borg, gräva en vallgrav, få in lagom mycket vatten, få vattnet att stanna. Så skriver man kanske en bok. Och lyssnar på Triffids. Nu ska jag tvätta. Min granne håller på att flytta. Jag går försiktigt och långsamt i trappan. Så skriver jag inte bok, fast lite, snabba attacker, uppehåll, noggrann redigering. Det kan ni njuta av, ordentligt arbete, om ni läser någon av mina böcker. Idag ska jag klippa mej, eller Johanna ska klippa mej, det har hon gjort i nitton år.

No comments: