Sunday, November 25, 2012

Så. Under höstens konserter sticker ynglingen Toni Holgersson 47 ut som något oerfaren. Kris Kristofferson 75+ såg oförskämt fräsch ut och Dan Hylander 58(?) är ju ... Dan Hylander. Sen ser jag ju ganska dåligt på långt håll ... Min pappa, snart inne på den 73e våren riktade sitt skarpa ljus mot mej, fixade min skruttiga tand. Det är med stolthet jag ser honom jobba, respekt och stolthet ... Och jag är 43 och känner mej ibland tråkig, men jag känner mej inte gammal, nog knakar det i lederna ibland när jag suttit för länge i fel ställning. Idag har jag utan problem fått cykla hel och ren i mer än två timmar, ätit jordgubbar i november. Alltså ... kan man få banka i snapsglaset och be om tacksamhet i detta rika rike i denna oförskämda västvärld i denna tid när dom välbeställda aldrig varit så många och så ... välbestäldda, materiellt, pekuniärt, kan vi investera i det själsliga, humana, ett kopparmynt eller två, kan vi ta och skära av en bit överflödsfett då och då, någon gång, en gnutta eller två, en munsbit eller två. Kan vi bocka och titta neråt och tacka trälarna för vår välfärd, skrapa ner en brödsmula eller två, lite härsket ister, vår botten är skyhögt över dom flesta människors absoluta topp. Kan vi inte böja oss lite, bara lite lite, låta det knaka, och tacka för det goda, så att vi kan befrämja det goda. Tycker jag, mitt i natten, spiknykter.

No comments: