Tuesday, August 20, 2013


Ny bok ju. Och jag ska ju också vara med på bild.
Jag tog en bild på bron igår. Min första. Jag cyklar ju därute varje dag (när jag befinner mej i Malmö, de flesta dagarna alltså) och förr fanns det vägskyltar, Berlin, Paris, New York. Sesimbra. Det var längesen jag var i Sesimbra. Portugal, det klippigt karga, strävare sand på stränderna.
Men jag ska ju också vara med på bild. Jag tog en bild på bron igår. Efter alla år med cykeln och utsikten, och kameran har man ju enkelt i telefonen, de nya tiderna ju. Och alla fotograferar ju nu. Och männen som ju måste ha rejäla grejor, kan ju inte dutta med en telefonkamera ju. De måste ju ha fetaste grejorna ju.
De seriösa hobbyfotograferna är ofta tyska män vid Sibbarps camping, såhär i augusti, kvinnorna och barnen rör sej försiktigt (ruhe, bitte!) i periferin.
Så står de med sina objektiv och ställningar och kameror som fågelholkar, står de som fågelholkar, och fotograferar Öresundsbron. Spännande.
När ett vykort går på en femma.
Och det var en vacker solnedgång i det svala havet igår. Så jag pallade inte trycket och knäppte av snabbt och diskret med min telefon.
Ny bok ju. Och jag ska ju också vara med på bild. Och ena ögat är större än det andra. "Det är sexigt med asymmetri", säger någon. "Det är ljuset", säger någon annan. "Jag är närsynt", säger jag, "och jag har suttit sönder mina glasögon, jag kisar."
Eller ... jag ser ut såhär, bara, just nu. Just då. Fint.
Och det är verkligen vackert, som ett vykort på riktigt. Det är klart jag förstår tyskarna.
Men när solen går ner bakom Hötorget i Öresund, när vattnet är stilla och bilarna har slutat dåna, alla håller andan, klyver en minkunge ytan, och tyskarnas fruar börjar skrika och hoppa och de kraftiga tyska männen blir ursinniga "aber mensch!!!", ett unikt tillfälle bortkastat, skruvar och sliter i stativ och objektiv, sliter sina hår, röda ansikten, ilska, och minken glider i vattnet, och det är verkligheten nära. Men alla skriker, ett unikt tillfälle bortkastat.


6 comments:

Marko said...

En mink!

Jonas Bergh said...

Det har varit ett bra minkår i år.

Gabrielle Björnstrand said...

är det du som en gång var Leslie Howard?
(avd nattrams)

Unknown said...

Det är ett bra foto.

Jonas Bergh said...

Jag fick googla Leslie Howard, och ja, det var jag. En viktig pusselbit om vad jag höll på med i slutet av 1800- och första halvan av 1900-talet hamnade på plats.

Gabrielle Björnstrand said...

He he.