Monday, June 13, 2016

saker som vi gör

vi suger i oss det sista ljuset
vi lyssnar på Ulla Sjöblom
det finns en bandspelare på min pakethållare
där barnsadeln satt
hela Ribban är stilla och folktom
det är andra dagar nu
morgonen har blivit natt
ibland rör jag din hand

vi paddlar i kajaker
i sjöar och kanaler
vi paddlar ut mot havet
du föddes i en å
träden suger efter vatten
du är den ensamma mamman
jag vill ge dej en dräglig vardag
jag älskar dej så

vi åker skidor i det vita
solen gör allting vitt
snön är mjuk, min vän
du är sjuk, igen
men vi vet att det går över
vi vet ditt mjuka skinn
vi vet hur det känns att vinna
vi vet att det är de friska som blöder

vi cyklar i den sista natten
vi gör chokladmousse på avokado och banan
vi ser fåglarna gå och lägga sej i himlen
vi blir ett avtryck i den här stan
vi blir änglarna i huset
det finns inget mer att sakna
imorgon ska vi vakna
jag ser dej sova, jag är glad
vi suger i oss det sista ljuset

(kära bloggläsare, alltså, allt förändras, jag ändrar i manus, men den börjar bli klar nu, diktsamlingen, varianter av flera dikter har jag publicerat här, men inte de slutgiltiga versionerna, och inte i rätt ordning, men ni får faktiskt köpa boken när den kommer, det är er plikt, så mycket gratislitteratur jag gett er under åren, men just nu slutar samlingen såhär) 


No comments: