Friday, May 19, 2006

Allt är inte lika viktigt för alla i Tomelilla och Teckomatorp

Den hösten när hon flyttade till MUnka Ljungby gick det utför i min brorsas gamla lägenhet i Landskrona. 1992. Jag var tjugotre år och hon flyttade till en konstskola, en folkhögskola. Och vi skulle ju ses på helgerna, bla bla bla.
Till slut tog det slut. Hon ville ju måla.
Just den helgen hade vårt band The Maddys en tvådagarsspelning på pizzerian i Teckomatorp.
Fredagen gick väl okej, men på lördagmorgonen slog det mej i magen, hur ont det gjorde, att hon inte ville ha mej. Henke bodde i närheten, också ung och olycklig. Vi tog färjan till Köpenhamn och när jag kom tillbaka till replokalen för avfärd till teckomatorp var jag full.
När jag stod på den lilla scenen och inte kunde spela gitarr var jag ännu fullare. Tyckte att det var jättekul att säga att den här låten har Per Gessle skrivit, eller Lundell eller Ledin, när det var mina låtar. När publiken bad om Creedence blev jag sne och bad dom dra åt helvete, gjorde fucketecken.
Efter första set kom pizzeriaägaren fram till mej och sa att han sket i hur full jag var, men jag fick inte förolämpa hans gäster.
"Ge oss halva gaget, så sticker vi", sa jag, och det gjorde han. Och jag stack i en taxi medan bandet samlade ihop grejorna och gav mej kicken.

Den historien berättade jag igår i en något kortare version på Österlens folkhögskola i Tomelilla. Jag berättade den som början på det som skulle bli min litterära karriär.
Tjejen som drog, rocken som dog.

Ibland när jag är på skrivarlinjer och snackar om min långa och krokiga väg uppåt på nån sorts litterär bergsväg, och det hela tiden har funnits en mycket bredare väg med fina bilar och bussar med luftkonditionering, när jag hela tiden har åkt på den där jävla hostande flakmoppen bland groparna på den gamla vägen, men bytt upp mej efter hand, och, framför allt, fortsatt.
Igen. När jag berättar den historien (annorlunda men med samma grund varje gång), så kan det vara väldigt kul ibland. När fyra, fem, sex elever är intresserade på riktigt, och andra i alla fall inte ointresserade. Frågor, man kommunicerar, dom ger mej något, jag ger dom något. Vi känner till samma saker, jag hoppas att jag visar att det finns flera vägar att gå.
Framför allt, jag träffar människor som är genuint intresserade av litteratur och skrivande, och läsande. Och rock´n roll eller techno eller whatever, men man har en gemensam grund, vi ska fortsätta kämpa, skriva. Varför? Det är det här vi sysslar med, helt enkelt. Vi kan inte sluta.

Det var trevligt i Tomelilla igår, men inte i närheten av magiskt. Några stycken ställde frågor. Andra smet under lunchen. Några mobiltelefoner ringde. En tredjedel av klassen var borta redan från början. Det ger mej pengar. Det ger några stycken något intressant, kanske en knuff och en lust framåt. Men det gav mej aldrig det där gensvaret. Inget alls ont om skrivarlinjen i Tomelilla som jag alltid tycker att det är kul att besöka, inget ont om dom som faktiskt var väldigt intresserade och ställde intressanta frågor. Inget ont om dom andra heller. Jag försöker berätta hur det kan bli när man-JAG har fel inställning.
Jag slog följe med en ung tjej från klassen när jag skulle till stationen. Det regnade. Hon var jättetrevlig. Hon ville kanske gå en dramalinje. Helst ville hon jobba. Jag ser inget fel i det. Det enda felet jag kan se är hos mej själv, att varenda gång jag ska till skrivarlinjer så tror jag att jag ska möta femton heltaggade människor som bestämt sej för att gå över lik och skita i allt annat för att bli författare, för det är den enda luft dom kan andas.
För så var det för mej, när rockluften tog slut.

När jag dagen efter den halva spelningen i Teckomatorp 1992 satt på Akropolis i Landskrona och drack upp det sista av gaget så började jag skriva i min da/anteckningsbok. Jag var ledsen, spröd och nersupen, och jag skrev för första gången rakt och ärligt rätt ut från hjärtat på det språk som jag var ganska bra på att hantera. Jag grät av min text när jag läste den senare.
Sen fortsatte jag och skrev på fem månader en roman, slutförde arbetet. Den är inte utgiven. Men den är det verkliga startskottet för mitt seriösa skrivande, inga spekulationer, rakt och ärligt (det kan vara påhittat för det). Och att jag slutförde. Jag slutför alltid nu. Det är det viktigaste, att tro på sej själv och arbeta klart.

På tisdagen i oktober 1992 ringde pizzeriaägaren. Jag blev rädd. Han ville prata. Om vadå, undrade jag. Om musik, sa han.
Jaha, komme juggemaffian nu då?
Nä, han ville att vi skulle spela nästa helg också. Men då hade jag inget band längre.

16 comments:

Daniel said...

En historia man känner igen sig i, trots att jag är yngre och det kanske inte var samma låtar då, och inte samma omgivning, men samma känslor antagligen när tjejen dog och rocken drog, eller om det var tvärtom och man själv berörs av det man skrivit.

Jo, jag tänkte på en annan sak om din bok Och fortsätta vidare bort. Har ju bara läst den och den om Sonny och Karola. Det måste varit en ganska jävlig och lång process att skriva den, att gräva så djupt det går.
Visste du att den skulle bli utgiven på ett stort förlag när du skrev den, och om du visste det, påverkade det ditt sätt att skriva eller innehållet?

Anonymous said...

Nä, det visste jag inte.
Min andra och tredje bok försökte jag över huvud taget inte att ge ut på stora förlag, jag ville lyckas underifrån, men jag märkte att det var jävligt svårt. När jag sen bestämde mej för att skriva och fortsätta vidare bort, en lång bok, så var jag nykter och äldre, under tiden blev min fru gravid. Jag var trött på att lägga ner en massa tid (som inte handlade om skrivande) för ingenting. Så jag bestämde mej för att skicka manuset till större förlag, och jag blev väldigt glad när den blev antagen. Hela författandet är ju fyllt av tvivel, men när man vet att man syslar med det man sysslar med för att det är så bara, så finns inga alternativ.
Jag minns att jag sa till Johanna under den ganska långa skrivprocessen med och fortsätta ..., att om det sket sej med ett större förlag så skulle jag väl få fixa ett riktigt jobb och skriva på fritiden, men jag trodde/tänkte aldrig att det skulle bli så.
Jag är ju inte precis tät idag heller, men det rullar på och jag känner en stor frihet i att bestämma själv. Samtidigt är jag min egen mycket krävande chef.

Daniel said...

Tack för ett bra svar. Jag fortsätter frågestuden med ett par följdfrågor, om det är okej.

Den andra boken, i vad jag förstått ska bli en trilogi skijer sig ganska mycket från den första, både i stil och i textmängd. Var det klart från början att det skulle bli tre? Skrevs det kontrakt på tre romaner?
Om det var det, kände du dig strypt i skapandeprocessen för att du visste att du måste leverera och det måste hålla samma kvalitet som föregångaren?

Jag kanske inte har med detta att göra, men det är saker man tänker på, liksom, som lekman

Anonymous said...

Fråga på du bara.
Nej, inga kontrakt på tre böcker.
Anledningen till det med trilogin var från början att jag som malmöbo aldrig fick Landskrona Kommuns kulturstipendium. Så när jag var klar med Och fortsätta ... så skickade jag hela manuset (över trehundra sidor) och skrev att detta var första delen i en trilogi om människor från Landskrona, att jag alltid skrivit om Landskrona och så vidare.
Jag fick ett stipendium tjugotusen. I motivering stod det om min trilogi. I intervjuer efteråt frågade lokalpressen om det och jag sa ja, det ska bli tre böcker.
Senare, när boken kom ut och jag gjorde telefonintervjuer och andra intervjuer med journalister som inte visste vem jag var, som säkt på internet efter mitt namn och hittat trilogisnacket, så frågade dom om det och jag tyckte att, visst. Jag skriver ju ändå mycket om Landskrona.

Sonny och Karola är stramare och skriven i tredje person för att det ofta blir så, en reaktion på det senaste man skrivit, jag var trött på jag-formen och alla sidospår, jag ville bli rakare. Ingen har pressat mej. Jag är som idrottsmännen, pressar mej själv mest.

Nu skriver jag inte på tredje delen i trilogin, utan på fortsättningen om Jonte Sten i Och fortsätta vidare bort, det ska bli intressant att förklara för media när den dagen kommer.
Den nya boken som går under namnet Lättölsalkis är rakt på och associativ som och fortsätta vidare ... men med färre utvikningar åt sidan och i tiden. Jag vill skriva en bok som många kan läsa, och köpa. Jag tror på den och längtar tills den är klar.
Den tredje delen i trilogin ska handla om en annan person, han heter just nu Håkan, och är vagt bekant med Jonte, Sonny och Karola.

Jag gör som jag vill och tycker att det är kul. Jag är ingen guldkalv för mitt förlag, jag är glad om dom vill ge ut min nästa bok. Då kommer jag att kräva vissa förändringar mot förra släppet (att boken ska finnas i bokhandeln första recensionsdagen till exempel), om dom inte vill ge ut mej så finns det andra björnar i skogen. Men jag är till absolut största delen nöjd med W&W. Stora förlag lockar till sej bra människor, såna som tycker om litteratur såpass mycket så att dom vill leva på det.

Anonymous said...

Ibland sjunger jag FORTFARANDE för mig själv:
"Rockdivor
Super och knarkar och säljer skivor..."
med en ganska bedrövlig imitation av skånsk dialekt (jag minns inte mer av låten, men den strofen har sannerligen bitit sig fast). Var det gänget bakom den monsterhiten som fick kicken från pizzerian?

Anonymous said...

Det där påminner om "den sista bensinen" med, eh, kan det ha varit "Ebba slakters" du och Jocke Sima kallade er?
Jag kan ha helt fel här också.

Anonymous said...

Jo då, det var Ebba Slaktörs (med ö alltså) och sången hette just Sista bensinen, den slutar med att dom fattiga rockdivorna sniffar upp den sista bensinen, socialrealism goes svenne-hiphop med rocktouch och punkattityd.
Det är ju en sång som fanns på en demo som jag gärna spelade under en period i mitt liv bevisligen var ni med då, Anna och Windy.

Anonymous said...

Jag skäms. Jag vet inte varför jag skäms. Jo,för att jag inte lyckats förmedla eller väcka den där på-liv-och-död-känslan hos mina studenter. Fast när jag tänker närmare efter blir jag mest förbannad på dem som tar studielån och degar runt på skrivarlinjen utan att ha en tanke på varför de gör det. När jag frågade x varför han inte hade varit där för att lyssna på dig, svarade han, jag är inte särskilt intresserad av skönlitteratur.
Så Jonas, det är inte du och det är inte jag. Då återstår frågan; vad är det då?
Tack för att du tog dig till Tomelilla. Kanske väckte du någon av dem som orkade masa sig upp till 10.30 Kanske blev det en slant till något fint till Elsa.
vi hörs
Katrine

Anonymous said...

Konstigt nog minns jag ingen demo. Jag minns Jonas på en pinnstol i Happy Cow-loungen, jag tror han därifrån körde sina greatest hits.

Anonymous said...

Katrine: Du ska inte skämmas. Och absolut inte skälla på dom som var där, möjligen på dom som inte var där, och kanske på dom som drog efter lunch.
Eller var jag inte tillräckligt intressant.
Vi får väl göra ett nytt försök med nästa kull.
Jag menar verkligen det jag sa: det var jag som hade för höga förväntningar, jag vet ju att det bara brukar vara tre eller fyra från en skrivarklass som fortsätter med skrivandet på allvar.

Anonymous said...

Det där med att gå i skolan för att bli författare. Filmare. Fotograf. Skådespelare. Eller vad som helst inom det kreativa är en märklig idé. Det är möjligt att man kan lära ut själva hantverket. Men driven, orken, engagemanget, lusten till berättelsen. Den kan kan man aldrig lära sig på kurser, den måste finnas inom en...

Jag märker själv att jag ofta blir förvånad när jag håller workshops (inom foto), och får frågan; - jag vet inte vad jag ska fotografera.

När jag får sådana kommentarer och frågor, svarar jag ofta att -Har du inte berättelsen inom dig. Har du inget som gör dig förbannad. Har du inget som gör dig glad. Eller vad som helst inom dig som måste ut. Då kan du lika bra skita i det! Ingen kan berätta för dig vad du ska göra...

Sen är det så här att den där orken och driven måste finnas inom en. Det är den som gör att man fortsätter när man blir refuserad. För det blir man hela tiden. Refuserad.

Men det som gör det spännande för mig att föreläsa och hålla workshops. Det är den där klicken i klassen som har den där orken, driven och glöden. De som plåtar av lust trots att det oftast är jobbigt. De som står i mörkrummet hela nättera och kämpar och kämpar för att komma till sin vision om en bra bild. De ger mig mycket. Jag lär av dem. Och de lär av mig...

Anonymous said...

Den första impulsen är att skälla som en terrier, men du har rätt Jonas, jag ska inte bråka med dem. Det är mina egna förväntningar som gör mig irriterad och besviken. Jag har ju lyssnat till det du har sagt tidigare och jag vet att det du har att säga dem om uthållighet och lust är viktigt.
De kurser då knappt en enda har visat sig ha någon berättelse att berätta, utan ständigt begär att jag ska ta dem i handen och leda dem, gör att jag undrar vad i helvete jag sysslar med. Skrivarkurs, bah!
Men som Anonymous så riktigt påpekar; det är de där som det syns något i blicken på när de skriver som gör det värt mer än enbart månadslönen.

Anonymous said...

Katrine: Tycker inte heller att du ska skälla på de som "dem som tar studielån och degar runt på skrivarlinjen utan att ha en tanke på varför de gör det."

Men du bör göra dem medvetna om att de missbrukar din din tid. Och dina pengar. För det är din skatt som finansierar att de kan "dega runt"...

Sen kan du skita i dem och koncentrera dig på de med glöden i ögonen. Ge dem ditt engagemang. Att fundera och bli besviken på de som "degar runt" är bara slöseri med tid och engageman...

Låter kanske hårt...men tror det är den bästa vägen för alla parter.

Anonymous said...

Jag inser att det är meningslöst att bli förbannad. Men tvivlet finns ju alltid där; beror det på mig? Är jag inte tillräckligt entusiasmerande? Är jag FÖR entusiastisk? Vad tycker de egentligen. Om mig. Om att skriva.
Precis som Anonymous blir jag lika häpen varje gång någon undrar vad man KAN skriva om. Allt. Det du brinner för. Jaha? Vaddå till exempel? osv
Att ensam lyfta tjugo liknöjt tungsinta gör en sugen på white water rafting, tjurrusning i Pamplona. Vad som helst, bara det går fort och får blodet att pumpa.

Anonymous said...

Nu märker jag att Jonas blogg blir ett slags forum. Men det får du stå ut med Jonas.

Katrine: Jag vet inte vem du är. Eller hur du är. Men: Jag har svårt att tro att problematiken med dina oengagerade elever beror på dig. För när jag läser dina inlägg så får jag en bild av en lärare som verkligen vill. Och som försöker.

Du måste vara medveten om att de flesta som vill bli författare, fotografer, filmare, skådespelare etc etc inte har det riktiga hjärtat. Utan vill arbeta inom det kreativa för att kunna sitta på krogen och berätta för andra att de är just; författare, fotograf, skådespelare eller filmare.

Alltså. Ge de elever som visar glöd och hjärta ditt engagemang. Ge dom mycket av dina erfarenheter. Men skit i de andra. De finns bara i klassen för att din skola ska kunna ha ekonomi för att driva din skrivarkurs. Så kan du tänka. Hoppas mina ord kan få dig lite mer hoppfull inför ditt arbete.

Anonymous said...

Min blogg är gärna ett forum för till exempel det som avhandlats.
Unga människor måste så klart få söka. Men givetvis kan det vara frustrerande att ha en vision och själv lägga ner sin själ och känna att man inte får något tillbaka. Då är det ofta lätt att glömma dom som faktiskt sitter där som glödande, nä, brinnande ljus.
Det är väl så, faktiskt, att nå fram till en enda kan vara riktigt stort, och värt besväret.